Je voorvork is één van die onderdelen die een enorm verschil kunnen maken in je rijplezier. Een soepele en goed aansprekende voorvork laat je zorgeloos over ieder terrein knallen. Nu laten velen het servicen van de voorvork over aan de fietsenmaker, maar toch is het basisonderhoud niet eens zo heel erg moeilijk om zelf te doen. En, met wat kleine tweaks is die voorvork ook nog eens goedkoop te ‘upgraden’. Wij gingen aan de slag met de Fox van één van onze redacteurs. We kozen voor een Fox aangezien dit tegenwoordig een van de meest voorkomende voorvork is, maar onderstaande procedure is vrijwel gelijk voor iedere voorvork. 

Tekst & Beeld: Irmo Keizer, Tech: Mojo UK

Wil je je eigen voorvork servicen, dan heb je in ieder geval het volgende nodig;


Gereedschap

1. Steeksleutel 13

2. Dopsleutel 10mm

3. Rubberen hamer

4. Borsteltje of tandenborstel

Onderdelen & meer

1. Vorkolie (zie links hieronder)

2. Setje seals

3. Ontvetter

4. Schone, zachte doek

Manuals

1. Fox

2. RockShox

3. Magura

4. Marzocchi


1. Zet je mountainbike op de kop. Mocht je een werkstandaard hebben, dan kan je deze uiteraard gebruiken.

2. Verwijder je voorwiel en verwijder de remklauw van de voorvork. Schroef de doppen van het ventiel (of ventielen, afhankelijk van je voorvork) en laat alle lucht ontsnappen.

3. & 4. Verwijder de rebound dop van je voorvork. Deze kun je zo uit de poot trekken. Gebruik een dopsleutel om de moeren van je vorkpoten los te draaien. Schroef de moertjes niet helemaal los, draai ze eerst een beetje los en gebruik ze dan om de stanchions los te ‘tikken’ van de vorkpoten. Gebruik hiervoor een rubberen hamer om de moer niet te beschadigen. Tik voorzichtig op de moer, met hierop de dopsleutel, totdat je merkt dat de vorkpoot los is. Schroef nu de moer er verder af.

5. Het gevolg van stof en water in de voorvork; de olie is aan vervanging toe en de seals doen hun werk niet meer goed. Gebruik een zachte doek om stof en vuilresten te verwijderen.

6. & 7. Draai je fiets om en laat de olie uit de vorkpoten in een opvangbak lopen. Maak de poten helemaal schoon (en droog) met een schone, zachte doek.

8. en 9.Gebruik een steeksleutel (13) om de seals uit je voorvork te verwijderen. Plaats de steeksleutel voorzichtig ‘om’ de seal heen en plaats je duim op de bovenkant. Druk nu de steeksleutel naar beneden, de seal komt nu los. Haal hem er nu voorzichtig helemaal uit.

10. De oude seals, naast de nieuwe. Zwart en vol vuil. Ze hebben hun werk gedaan, maar zijn aan vervanging toe. We raden aan om je schuim seals iedere keer bij het vervangen van de olie te vervangen. De scraper (de hardrubberen seal) is langer te gebruiken.

11. & 13. Na het verwijderen van de oude seals is het tijd om je vorkpoten goed te reinigen met een ontvetter. Controleer de bushings (glijlagers) direct op krassen en slijtage. Mochten deze vervangen moeten worden, raden we je aan om dit bij een dealer te laten doen. Na het ontvetten droog je je vorkpoten weer goed af met een droge doek.

12. & 14. De schuim afdichtingen doop je in de nieuwe vorkolie, om ze goed te doordrenken met olie. De ringen moeten helemaal verzadigd zijn met olie. Breng met je vinger ook wat olie aan op de harde afdichting, zodat deze makkelijker te plaatsen is en straks je vorkpoten weer eenvoudig te plaatsen zijn. Plaats nu de seals in je vorkpoten. Let erop dat je de hard rubberen afdichting goed terug plaatst en deze volledig op zijn plaats zit. Breng na plaatsing nogmaals een beetje olie aan op de binnenkant.

15. & 16. Plaats de vorkpoten voorzichtig terug. Druk ze nog niet helemaal omlaag – eerst moet je de vorkpoten nog van olie voorzien. Kijk in de handleiding van je voorvork hoeveel olie er in welke poot moet en van welke dikte deze olie moet zijn. Meet de olie af en giet hem in de poot. Let op! Zorg ervoor dat je de goede manual te pakken hebt. Vorken met een open olie bad hebben beduidend meer olie nodig om goed te functioneren, terwijl de vorken met een cartridge minder olie nodig hebben.

Laatste stap – druk de vorkpoten helemaal naar beneden, plaats de tussenringen over de schroeven heen en plaats de moeren weer terug. Schroef deze goed, maar niet te strak vast. Zodra je vork weer in elkaar zit, ontvet je de vork van buiten en plaats je je remklauw terug. Zet je voorwiel erin en draai de fiets weer om.  Breng je voorvork weer op de gewenste spanning met je luchtpomp en duw vervolgens je vering enkele malen in, zodat de olie zich goed verspreid.

We hebben de olie die zich bovenop de luchtkamer in een Fox bevind niet verschoond. Wil je deze ook vervangen, dan heb je een 26mm (bij een 32 Fox) of 32mm (bij een 36 of 40 Fox) dopsleutel nodig. Hiermee verwijder je de complete ventieldop, waarna je hier de olie kunt verversen die ‘op’ de luchtkamer ligt. Deze olie hoeft echter niet zo vaak verwisseld te worden als de olie in de vorkpoten.

1. Heb je een Fox voorvork van voor 2011? Dan is je vork eenvoudig te ‘upgraden’ met de nieuwe seals. Fox maakte namelijk voorheen de seals zelf, en deze zijn nogal stug. De nieuwe seals zijn door SKF gemaakt en werken een stuk soepeler. Hierdoor is je vering direct een stuk actiever na het vervangen van deze seals.

2. Seals en oliekitjes voor je voorvork kan je bij je lokale fietsendealer bestellen.

3. Wil je je vering tunen? Gebruik olie die dikker of dunner is om de veereigenschappen aan te passen. Even googlen en je weet meer…

4. Ook het regelmatig controleren van de druk in je voorvork is belangrijk.

5. Werkt je rebound niet goed meer? Haal de knop eruit en maak hem goed schoon. Goede kans dat je nu weer verder kunt draaien.

6. Service je voorvork minimaal twee keer per jaar om problemen te voorkomen.

7. Na ieder ritje je vorkpoten schoonmaken voorkomt veel prestatieverlies.

8. Ook je achterdemper heeft onderhoud nodig. Check de site van je fabrikant. Wel kan je hier uit de voeten met 1 x per jaar een beurt.

9. Meer rijden = meer onderhouden…