In de vorige Rijtechniek hebben wij de bochten besproken. In nummer drie leren we hoe je bewust kijkt en daardoor je rijtechniek kan verbeteren.  

Kijken

Kijken, dat kun je al toch? Je kijkt immers al jaren, nietwaar? Jawel, maar in deze how-to willen we je laten zien hoe je nog bewuster kunt leren kijken. Zodanig dat dit leidt tot een betere rijstijl. Om het nog maar weer eens te benadrukken, de newskool parcoursen (waarbij elke bocht direct wordt gevolgd door een volgende) ploppen in Nederland overal uit de grond. Je moet dus snel anticiperen, overzicht houden en tegelijkertijd zien wat er vlak voor je gebeurt. Hoe pak je dit het beste aan?

Een goede rijtechniek bestaat uit verschillende facetten, waarbij goed kijken de gemeenschappelijke deler is. We hebben het allemaal wel eens gehoord: kijk waar je je heen wilt rijden. Klinkt simpel, en dat is het in de basis ook. Alleen: hoe harder je rijdt, hoe lastiger dat wordt, want hoe verdeel je nu precies je aandacht over het terrein dat twee meter voor je ligt en de lijn die je wilt volgen en dus veel verder voor je ligt? Waar het allemaal mee begint is de rijlijn. Dat is een denkbeeldige lijn die je uitzet over het terrein dat je rijdt. Idealiter zet je deze lijn zodanig uit dat hij je de meeste flow geeft of de snelste weg, en die twee zijn niet altijd dezelfde. Wat jij belangrijk vindt is persoonlijk. Voor de meesten van ons die geen wedstrijden rijden, zal het eerste belangrijker zijn: een goede flow vast zien te houden.


Lijnen uitzetten

Maar, wat is de ideale rijlijn? De obstakels, hoogteverschillen en bochten op de trail bepalen deze lijn voor een groot gedeelte al voor je, maar de finetuning is aan jou. Je kunt een bocht immers zowel hoog als laag inzetten en een steen kun je ontwijken, maar in sommige gevallen kun je er ook overheen. Als handvat kun je aanhouden dat je ideale rijlijn de meest vloeiende lijn is, dus met zo min mogelijk haakse bochten. Hoe beter je met obstakels om kunt gaan, hoe meer keuze je hebt.


Lijnen rijden

Tijdens het rijden scan je eigenlijk continue je rijlijn, waarbij je je blik laat wisselen van het terrein vlak voor je voorwiel en weer terug naar de rijlijn. Hoe harder je rijdt, hoe minder de focus zal liggen op het terrein vlak voor je, maar meer op de rijlijn in de verte. Rijd je over een technische sectie, dan ligt je snelheid automatisch langzamer en zul je je focus meer op het terrein vlak voor je hebben en kijk je maar af en toe op de rijlijn. Zodra deze sectie voorbij is, pak je weer meer snelheid op en kun je weer verder vooruit kijken.


Veelgemaakte fout

Veel mensen maken de fout door te geforceerd te ver vooruit te kijken, terwijl ze hun aandacht zouden moeten verdelen over vooruit scannen en het terrein vlak voor hun leren zien. Dit gaat uiteraard hand in hand met andere rijtechnieken. Hoe beter je je bike onder controle krijgt, hoe meer je vooruit kunt kijken, aangezien het terrein dan minder uitdagingen bevat. Dit is een samenwerking tussen je skills en je snelheid: hoe beter je wordt, hoe harder je kunt rijden, hoe verder vooruit je moet kijken.


Blinde stukken

Nu zijn we er in het voorgaande vanuit gegaan dat je je rijlijn mooi kunt zien liggen, maar dit is natuurlijk niet altijd het geval. Rotsen, struiken of steile afdalingen verhinderen af en toe dat we kunnen zien waar we heen rijden. Hierbij focus je je dus op het laatste deel van de trail wat je nog kunt zien, alvorens dit verdwijnt. Ook hier bepalen je skills hoe hard je vervolgens op het ‘blinde’ stuk afrijdt, waarbij je pas last minute het vervolg van de trail kunt zien. Rijd je dezelfde trail meerdere keren, dan zul je merken dat je steeds harder kunt rijden, omdat je al een beetje weet wat eraan gaat komen. De ervaring telt dus steeds meer mee. Wil je toch al direct harder rijden, dan brengt dit wel een hoger risico met zich mee, aangezien je sneller moet anticiperen op het nog onbekende terrein achter je zichtlijn.



Next level

Wil je je echt ontwikkelen, dan doe je er goed aan achter andere, het liefste betere rijders dan jezelf aan te rijden. Probeer hun lijnen eens te volgen, zijn dit dezelfde lijnen die je zelf zou kiezen? Een andere optie is een sectie een aantal keer rijden, waarbij je probeert om elke keer een andere lijn te rijden, tot je erachter komt wat jij de leukste of snelste manier vindt. Waarschijnlijk vraagt elke aanpak ook weer om een andere techniek.

Als laatste kun je ook kijken naar bijvoorbeeld de Downhill Worldcup of EWS wedstrijden. Analyseer de rijders eens. Blijven ze hoog of laag in de bochten, hoe gaan ze om met wortels, stenen of andere obstakels? Waarin verschilt hun aanpak met die van jou? Is dat creativiteit of zijn dat skills, of gewoon lijnen waar jij nog niet over nagedacht hebt? De meest logische lijn hoeft niet altijd de beste te zijn, soms kunnen andere lijnen simpelweg leuker zijn, doordat je je fiets net anders tegen de bocht of een opstaand randje aanzet.

Wanneer je beter leert rijden zal je ook merken dat je dus harder kunt rijden. En dus weer opnieuw begint met het afwisselen tussen het vooruit kijken en het vlak voor je kijken.


Wil je nou altijd de leukste artikelen of meest uitdagende trails vijf keer per jaar op de deurmat krijgen? Neem dan een abonnement op Up/Down. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App.