26-09-2017 - Mountainbiken, Nieuws

VAUDE als expert voor duurzame producten bij Greenpeace

Op uitnodiging van Greenpeace heeft outdoorfabrikant VAUDE haar concept voor duurzame en bestendige producten aan een internationaal vakpubliek voorgesteld. Bij het Greenpeace-evenement “Fashion At The Crossroads” op 18 september jl. in Milaan, presenteerde de niet-gouvernementele organisatie haar nieuwe studie met de focus op “Circularity” en spoorde de mode-industrie aan om haar producten duurzamer te maken. VAUDE werd daarbij als Best Practice onderneming geloofd. VAUDE CSR-manager Hilke Patzwall legde in haar voordracht uit hoe VAUDE zich met holistische concepten succesvol voor de duurzaamheid van producten en daarmee tegen de wegwerpmentaliteit van de modebranche inzet.

“Naast het niet gebruiken van gevaarlijke chemicaliën behoort ook dat we meer richting “Slow Fashion” werken, zei Hilke Patzwall, die op het podium “Make it last” voor een internationaal vakpubliek en journalisten de beste voorbeelden uit de praktijk presenteerde. “Onze producten zijn gemaakt voor een lang en intensief gebruik. We willen onze klanten de informatie en ook een infrastructuur bieden, zodat ze onze producten zo lang mogelijk kunnen gebruiken”, aldus de CSR-manager. Pas geleden is VAUDE de campagne “Eeuwig de jouwe” (Forever Yours) gestart. De levensduur van een product bepaalt diens ecologische voetafdruk en de gebruiker heeft een doorslaggevende invloed op die levensduur.

In het nieuwe duurzaamheidsverslag biedt VAUDE haar klanten gemakkelijk te implementeren suggesties en informatie over hoe zij de levensduur van hun producten kunnen verlengen. Met het juiste onderhoud en het repareren in plaats van het weggooien van een uitrustingsstuk, kan een gebruiker de functionaliteit van een product lang bewaren. Al bij de aanvang van het ontwikkelingsproces zorgt VAUDE door hoogwaardige materialen en een tijdloos design ervoor dat producten langer mee gaan. Als de totale tijd dan uiteindelijk afgelopen is, zorgen kledingdonaties bij “FairWertung” of de doorverkoop op een Second-Use-Shop bij

eBay voor zinvol hergebruik. Als alternatief voor koop zorgt VAUDE er met de verhuurservice “iRentit” tevens voor dat dure uitrustingsstukken zoals bijvoorbeeld tenten en rugzakken die niet zo vaak nodig zijn, gemakkelijk te huren in plaats van te kopen zijn. Zo worden de producten intensief gebruikt. De nadruk ligt bij VAUDE ook steeds vaker op upcycling-projecten, die waardevolle materialen van productieafval behoeden voor de prullenbak. Door creatieve ideeën ontstaan zo nieuwe en mooie unieke producten.

VAUDE neemt een voortrekkersrol in

In 2016 heeft VAUDE de “Detox Commitment” van Greenpeace ondertekend en daarmee in de outdoorbranche een voortrekkersrol ingenomen. De zelf opgelegde verplichting ziet naast het vermijden van schadelijke chemicaliën in het productieproces, ook toe op de ontwikkeling van verantwoordelijke businessmodellen. Verder heeft VAUDE zich als producent een extra verantwoordelijkheid verplicht die boven het product uitstijgt.


Meer informatie over de VAUDE campagne is te vinden op hun site.

 van