Magura heeft de schijn tegen. Overweeg je een vork voor je nieuwe fiets, dan denk je eerder aan Rockshox en Fox dan aan de Duitse fabrikant. En dat is tamelijk ten onrechte merken we, als we in de praktijk de TS8 monteren. Want het valt meteen op hoe stijf de vork is! En dat resulteert in een heel scherp en precies stuurgedrag. In alle eerlijkheid versleten we de dubbele arch voor een beetje een gimmick-achtige oplossing om er anders uit te zien dan de concurrentie, maar het lijkt in de praktijk wel degelijk wat op te leveren. We rijden de vork in een stalen hardtail en als je het voorwiel gewoon op de plek richt waar je naartoe wil, dan volgt de rest van de fiets gedwee. De demping is – in al zijn eenvoud – erg goed. De vork doet soepel aan en geef beheerst en gecontroleerd zijn veerweg vrij.

Magura TS8 - tekst1

Echte racers vinden ‘m waarschijnlijk iets te soepel in sprintjes of bergop, maar dan kan je de handmatig te bedienen lock-out op het stuur monteren om de vork stil te zetten. Of met een DLO3 of eLect gecontroleerde demper rijden. Wij vonden dat niet nodig en monteerden pas in tweede instantie de handbediende lock-out, omdat de vork gewoon heel netjes werkt. Eenmaal gemonteerd merkten we dat we ‘m toch wel veel gebruikten, omdat hij zo simpel en effectief is. De steekas werkt met een torx-kop en hoewel dat iets langzamer werkt dan met een hendel, zoals bij bijvoorbeeld een Maxle, bevindt zich aan de andere kant van de steekas een eigen tooltje waarmee je de as in een handomdraai losdraait. En dat levert wel een hele cleane steekas op. Stijf, licht, goede demping en een prijs die onder vergelijkbare producten van de concurrentie ligt: what’s not to like?

€ 799,-

www.magura.com