“Al zo’n vijf jaar slingert dit tooltje in mijn gereedschapskoffer. Sterker nog, ik heb ‘m wel eens op langere of meerdaagse ritten meegenomen (dan denk ik aan Trans-Provence 2012) om te voorkomen dat ik met aanlopende schijfremmen zou zitten. De snelle methode is natuurlijk boutjes losdraaien, even in je remmen knijpen en met de aangeknepen rem de twee montagebouten weer loslaten. Maar als je dat wel eens hebt geprobeerd weet je dat dat vaker teleurstellend uitpakt, dan dat het een werkelijke oplossing is. De Feel’R is een extreem simpel stukje aluminium met twee platte verchroomde plaatjes ernaast. Loopt je schijfrem aan, dan draai je de twee bouten waarmee je remklauw op je fiets is vastgeschroefd los. Een slag los is voldoende, het gaat erom dat de klauw kan bewegen. De voelerplaatjes schuif je – met het wiel nog steeds in je fiets – tussen schijf en remblokjes. Soms moet je daarbij een beetje zachte dwang gebruiken, of de plaatjes met behulp van het wiel er zachtjes tussen draaien. De remklauw wordt op deze manier daadwerkelijk op de schijf gecentreerd. Met de Feel’R nog tussen remblokken en schijf, draai je de montagebouten weer vast. De voelerplaatjes van de mijne zien er niet meer uit, want ik heb er ook wel eens iets te veel kracht op gezet en ze zijn tig keer verbogen. Maar het tooltje werkt nog steeds prima en levert bijna elke keer het gewenste resultaat: schijfremmen die niet aanlopen. Alleen als er een te grote slag in je remschijf zit, biedt de Feel’R ook geen oplossing meer.

Hayes Feel'r Gage - tekst1

Ik dacht er al een tijdje aan om een nieuwe te kopen, meer uit voorzorg omdat ik er bang voor was dat Hayes ‘m uit het assortiment zou nemen en ik ben ‘m al talloze keren kwijtgeraakt op mijn werkbank (kennelijk valt dat paars niet zo op als je zou denken). Maar laatst had een vriend, die ik had geholpen zijn nieuwe frame op te bouwen, mijn lofzang over dit slimme tooltje aangehoord en had er maar meteen twee besteld. Dus in plaats van een goede fles wijn voor het opbouwen van zijn bike kreeg ik een nakomeling van een van mijn lievelingstooltjes. Ik laat ‘m nog een tijdje in het plastic zitten tot ik mijn oude een keer écht kwijt ben.” € 15,- www.hayesdiscbrake.com specialized sWat Zee Cage ii “Jaren geleden begon ik met een rugzakje te rijden, een Camelbak M.U.L.E. Daar paste genoeg in voor een rondje mountainbiken ergens op een parcours in Nederland. Waterzak natuurlijk, tooltje, reserveband en pomp, eventueel een regenjas en twee krentenbollen met oude kaas. Mijn banden maakte ik op een gegeven moment tubeless. En na een aantal jaar positieve ervaring, tenzij ik een hele lange route ging rijden en teruglopen geen optie was, durfde ik het wel aan om geen binnenband mee te nemen. Met de opkomst van de grotere wielen reed ik in Nederland ook nauwelijks op een full-suspension, dus in het frame was ruimte genoeg voor een bidonhouder. Of twee. Dus het water verhuisde van mijn rug naar mijn fiets. De krentenbol, als ik die al meenam, kon ook prima in het zakje achterop mijn fietsshirt. En opeens was ik helemaal vrij om mijn rugzak thuis te laten. En dat voelde heerlijk licht en luchtig. Totdat ik, of een fietsmaatje, natuurlijk een keer ergens met een losse schroef kwam te staan (meestal dat vriendje overigens, want ik kan uiteraard prima sleutelen en bij mij zit nóóit wat los). Een tooltje smokkelde ik nog wel eens mee in de broekzak van mijn fietsshort, maar dat was eigenlijk irritant, want het was zwaar en daardoor schommelde het bij het fietsen, of het prikte ergens in je lies. Om nog maar te zwijgen over het risico dat je een keer onderuit zou schuiven en je jezelf met die tool zou perforeren. Toen ik twee jaar geleden bij de presentatie was waar Specialized zijn ingebouwde tooltje op de nieuwe Epic introduceerde, was ik nog niet razend enthousiast. Maar toen ik vervolgens de bidonhouder met geïntegreerd tooltje zag, vielen de puzzelstukjes opeens in elkaar. Dit was de oplossing! Kortom, sindsdien zit de Zee Cage op mijn hardtail, waar ik in Nederland mee rijdt (in de bergen rijd ik wel nog steeds met een rugzak). Met inbussen van drie tot acht millimeter en een Torx25 kan je de meeste dingen op je fiets – in ieder geval tijdelijk – fixen, maar het tooltje is spectaculair simpel. De genialiteit zit ‘m in het feit dat je hem altijd bij je hebt. Of ik moet eigenlijk zeggen: dat hij er altijd bij is.”

€15,-

www.hayesdiscbrake.com