Tom Ritchey, de legende in de sport en een legendarische frame bouwer. In september 2016 ging hij langs bij The bicycle Academy om samen met de nieuwe generatie een fiets te bouwen. 

Tom Ritchey in the young days

Tom Ritchey verhuisde op een leeftijd van 7 jaar naar Menlo Park, Californië. Zijn vader, die elke dag naar zijn werk fietste, is Tom’s inspiratie geweest. Om zijn eerste fiets te kunnen betalen begon Tom een eigen bedrijfje op 11 jarige leeftijd. Het bouwen van wielen en het repareren van banden. Met dit verdiende geld kocht hij zijn eerste fiets, een Raleigh Super Corsa.

Raleigh Super Course Tom Ritchey

Op 14 jarige leeftijd begon Tom met racen met het team van Belmont Bicycle Club. In deze periode repareerde Tom frames voor de lokale rijders doordat zijn vader hem leerde hoe te solderen.

Op jonge leeftijd had Tom al veel kennis opgedaan in de fietswereld. Tom wilde een goedkopere, lichtere en snellere fiets en besloot om deze zelf de bouwen. In 1972, op 16 jarige leeftijd, was het project klaar en won hij met deze fiets vele jeugdraces. Tom won zelfs de Senior Prestige Road Trophy en werd benoemd als de beste all-round rider in 1973 en 1974. Voor een jonge rijder, met een handgemaakte fiets, die het wint van de beste rijders in de States en zelfs van olympiërs, was dit een uitzonderlijke prestatie.

Vanaf 1980, op een leeftijd van 24 jaar, werd de focus meer gelegd op het bouwen van mountainbike frames. Tegen die tijd had Tom er al ongeveer 1500 gebouwd. Vanaf deze periode ging het snel, ‘Ritchey’ kreeg snel naamsbekendheid en werd beschouwd als de mountainbike fluisteraar.

Off-road

Joe Breeze en Otis Guy, beide pioneers in het bouwen van mountainbike frames, wilde een record poging wagen om van San Fransisco naar New York te fietsen op een tandem. Hiervoor werd Tom benaderd om te helpen.

Tom Ritchey Tandem

Joe Breeze, die de eer heeft voor het bouwen van de eerste handgemaakte off-road 26”, is eigenlijk misplaatst. ‘Ritchey’ had al een handgemaakte off-road 650b gemaakt met een dikkere band met een flat bar, maar deze was niet onder de aandacht gekomen.

Nadat Tom de 26er van Breeze zag, gaf hem dat de inspiratie om ook zoiets te bouwen, de bekende ‘ballooner’. Gary Fisher, bekend als de uitvinder van de moderne mountainbike, belde Ritchey op om te vragen of hij ook een ‘ballooner’ wilde bouwen voor hem. Ritchey ontwikkelde in deze periode niet 1, maar 2 frames. Een paar maanden later, wanneer Fisher zijn frame kwam ophalen (frame #2) zag hij ook het ander frame (frame #3). Fisher was om, dit frame kon verkocht worden. Dit is het begin van de ‘MountainBikes Company’.

Tom Ritchey 650b

In 1980 heeft Tom ongeveer 1500 frames gebouwd. Langzaam werd hij gezien als dé frame bouwer in de mountainbike wereld. Vanaf 1981 bouwde Ritchey tussen de 400 en 500 frames per jaar. Pas in 1990 minderde hij de productie, naar 100 tot 150 frames op jaarbasis.

Ontwikkelingen

Ritchey heeft vele innovaties gebracht in de fietswereld. Hieronder een paar ingrijpende ontwikkelingen:

1979: Nieuw mountainbike frame

1980: De ‘Bullmoose’ stuur

1989: 3D-legering

1995: 2×9 speed drive train voor mountainbikes.

Klik hier voor alle innovaties van Tom Ritchey.