Dat we bij de redactie een voorliefde hebben voor de eenvoud en directe feedback van een hardtail, dat mag inmiddels geen geheim meer zijn. Echter, er zijn wel wat zaken aan het veranderen als gevolg van de nieuwe wielmaten en vooral de wielbreedte. Moesten we een aantal jaar terug nog flink aan de bak om onze achterveringsloze bikes de trails af te geleiden, gaat dit tegenwoordig een stuk eenvoudiger. De combinatie van een hardtail met plus-banden is vooralsnog een prachtige combinatie: geen service of onderhoud aan achterdemper, een direct gevoel en directe aandrijving met toch het comfort van demping en een capabele trailbike voor een prettiger prijskaartje, dit laatste afhankelijk van het model. Uiteraard moet je met een hardtail nog steeds iets harder werken, maar de grens tussen fully en hardtail is duidelijk aan het vervagen.

De Stache

In 2015 zag de eerste Stache het levenslicht. De Stache, een 29-plus trail-hardtail met dikke 3,0-banden en een slank frame, gericht om diehard hardtailfans ook over het meest technische terrein te helpen. De introductie was succesvol, het vertrouwen en de controle die deze machine met zich meebracht sprak een hoop mensen aan. En niet te vergeten, de lol met de dikke banden.

In 2017 is de lijn uitgebreid met een carbon versie, welke verkrijgbaar is in twee uitvoeringen, de 9.6 en de 9.8, met prijzen van respectievelijk 3500 en 4500 euro. Een hoop geld voor een hardtail, maar het is dan wel een van de meeste veelzijdige hardtails verkrijgbaar. Naast deze carbon monsters zijn er ook nog twee aluminium varianten, die met 1800 en 2400 euro een heel stuk vriendelijker geprijsd zijn.

Bekijk hier hoe Cam McCaul in de video wordt uitgedaagd om tot het uiterste te gaan op de Trek Stache.