SRAM en Shimano zijn net als Wilkinson en Gilette. Elke zoveel jaar is de nieuwste innovatie een mesje of een tandwieltje erbij. Maar deze statement doet wel iets te kort aan de gister aangekondigde nieuwe 12-speed ‘Eagle’ drivetrains, want dat ene kransje erbij betekend veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten.

SRAM 1×12
De 1×11 cassettes van SRAM lopen van 10 naar 42 tandjes waardoor je een bereik hebt van 420%. De nieuwe Eagle cassettes hebben daarnaast nog een super groot 50T tandwiel waardoor het bereik wordt vergroot naar 500%. In gewone mensen taal betekend dit dat je nu net zulke hoge en lage versnellingen hebt als vroeger met een voorderailleur waardoor er voor niemand meer een excuus is om niet met 1X te gaan rijden en zijn voorderailleur te dumpen. Zelf reden wij voorheen in een 11-speed setup altijd met een 34T blad in het buitenland en een 38T in Nederland. Die aanpassing is nu niet meer nodig. Die 38T werkt nu overal omdat je lichtste versnelling hetzelfde blijft terwijl je high-end alleen maar toeneemt. Ook zouden we kunnen kiezen voor een 36T, dan hebben we er een zwaardere en lichtere versnelling bij voor als het steiler wordt.

Het extra 50T tandwiel is niet de enige innovatie. De X-Sync dik-dun-dik tanden zijn bijgeschaafd en de ketting is helemaal opnieuw ontworpen. Resultaat? Minder weerstand en een nog soepelere pedaalslag. Dit is getest in de meest ruige condities. Zo’n innovatie waarbij je na één ritje al denkt dat het normaal is.

SRAM Eagle
De Eagle wordt geïntroduceerd op XX1 en XO1 niveau. De XX1 richt zich meer op crosccountry door gebruik te maken van hollere cranks en hier en daar wat carbon in de componenten. De XO1 kan iets meer klappen verdragen en daarom geschikt voor discipline’s tot aan enduro. Beide groepen zijn in stealthy zwart te verkrijgen, de XO1 is er in een rode versie terwijl de XX1 ook in een super geile gouden versie komt!

In de video hieronder worden alle specificaties van de Eagle-series nogmaals keurig op een rijtje voor je gezet.

Voor meer mountainbike nieuws bezoek je ons op Facebook.