Nooit meer lek rijden, dit klinkt voor vele fietsers waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. Een revolutionair twee kamer systeem moet het voortaan mogelijk maken om te rijden met een zeer lage luchtruk. Dit zorgt naar alle waarschijnlijkheid voor een enorme verbetering in de prestaties van toekomstige Schwalbe banden en voorkomt bovendien dat men voortaan gemakkelijk lek rijdt op ruig terrein.

Aanvankelijk werkten Schwalbe en wielenfabrikant Syntace onafhankelijk van elkaar aan een dergelijk systeem. Inmiddels hebben de twee bedrijven de handen ineengeslagen om dit systeem verder  te ontwikkelen.

Door gebruik te maken van een lage luchtdruk zullen de off-road prestaties van banden aannemelijk verbeterd worden. De banden kunnen zich op deze wijze beter aanpassen aan de ondergrond en zullen bovendien veel gevoeliger reageren op het terrein. Door de toepassing van lage luchtdruk zal je in de praktijk merken dat de banden gemakkelijker rollen op oneffen terrein en is er ook nog eens sprake van meer grip en controle.

Normaal gesproken kan men nauwelijks riskeren om te rijden op standaard MTB banden met een druk die lager ligt dan 1,5 bar. Volgens Markus Hachmeyer, die actief is als Senior Product Manager bij Schwalbe, is het innovatieve tweekamer systeem de oplossing. Door gebruik te maken van een extra luchtkamer in de band kan men in de binnenste ruimte gebruik maken van een hoge luchtdruk, deze voorkomt dat de band in aanraking komt met de velg. Het binnenwerk ondersteunt bovendien de ligging van de band op de velg en voorkomt dat er sprake is van luchtverlies bij het tubeless systeem onder lage druk. Vervolgens kan de luchtdruk in de buitenste luchtkamer teruggebracht worden tot 1 bar, zonder eventuele risico’s. Dit levert uiteindelijk dus de eerder genoemde voordelen op.

Schwalbe1

Markus Hachmeyer meldt dat tot nu toe alle testfietsers positief zijn ten opzichte van het nieuwe wielsysteem en de mogelijkheden die dit oplevert. Hieronder worden de ervaringen en feedback van de testers kort in het Engels beschreven:

  • With one bar (14psi), the tire grip is incredible. The contact surface is very large and the tires seldom, if ever, slide on loose ground. Even on the roughest terrain, the tires literally stick to the ground.
  • The tire is the most sensitive cushioning element on the bike. The extra cushioning and traction because of the low air pressure leads to much better control over the bike and allow distinctly higher speeds.
  • All this without the risk of snake-bite punctures. Dented rims become a thing of the past. Significantly lighter tires can be used in even the toughest conditions. What is more, the additional air chamber has excellent emergency running characteristics.