Snel en vlak, technisch en ruw, explosief en modderig – hoe het parcours er ook uit ziet, de S-Works Epic SRAM XX1 Eagle is de beste manier om het podium te bereiken.

Wedstrijdparcoursen zijn de afgelopen jaren flink veranderd: Ze worden al maar technischer, steiler en uitdagender. Daar zou je best een beetje bang van kunnen worden, maar S-Works het vooral als een uitdaging om iets heel bijzonders te maken – iets waar zowel World Cup atleten als gewone cross country rijders de vruchten van kunnen plukken. S-Works heeft kritisch gekeken naar alle onderdelen die invloed hebben op het rijgedrag: Balhoofdhoek, reach, stack, lengte van de achterbrug, offset van de voorvork en ga zo maar door. Meer reach zorgt voor een stabielere en comfortabele fiets, zeker bij hogere snelheden.

Dropper posts? Ja hoor, die passen gewoon – niet alleen de short-travel XC opties, maar dankzij de 30.9mm zadelbuis kun je gewoon een full-length dropper post monteren. Balhoofdhoek? Die heeft S-Works iets minder steil gemaakt, maar dankzij een custom 42mm offset van de voorvork blijft de fiets wendbaar genoeg voor krappe bochten.

Sworks Mountainbike

Vervolgens richt S-Works op de vernieuwde Brain technologie: Brain 2.0. Het Brain-systeem heeft de kijk op veersystemen voorgoed veranderd: De technologie lag aan de basis voor talloze overwinningen en geldt nog altijd als een van de meest innovatieve producten op de markt. Toch was S-Works er van overtuigd dat het nog beter kon. Door de Brain dichter op de achteras te plaatsen is de demper nog gevoeliger geworden. Na talloze uren met het RockShox team is de nieuwe Brain meer dan een simpele upgrade: Het is een compleet nieuw systeem. Het reageert nog soepeler op het terrein en biedt veel consistentere dempingprestaties. Bovendien heeft S-Works de olieleiding in de achterbrug kunnen verwerken, waardoor de oliestroom wordt verbeterd en de fiets er een stuk strakker uitziet.

Het frame van de nieuwe Epic is bovendien significant stijver geworden. Door de Rider-First Engineered™ aanpak kan S-Works de complexe carbonpatronen precies op de juiste plek aanbrengen, waardoor het frame niet alleen lichter en stijver wordt, maar ook betere rijeigenschappen meekrijgt – ongeacht de framemaat.

Verbeterde stijfheid, Brain technologie en een vernieuwde geometrie zijn mooi meegenomen,  Hoe zit het met het gewicht? . S-Works had als doel om de snelste XC mountainbike ooit te maken, dus een zo laag mogelijk gewicht stond hoog op onze prioriteitenlijst. Door te kiezen voor een efficiënte layup, cleane interne kabelvoering en geoptimaliseerde torsieprofielen is het ons gelukt: Ten opzichte van de vorige Epic hebben we maar liefst 350 gram gewichtsbesparing kunnen boeken.

Voor de afmontage van dit S-Works model heeft S-Works vanzelfsprekend alle registers opengetrokken: Een custom RockShox SID World Cup voorvork, 12-speed SRAM XX1 Eagle groepset, krachtige SRAM Level Ultimate remmen en handgespaakte Roval Control SL wielen.

Meer informatie is te vinden op de website van S-Works.