Er is iets vreemds aan deze fiets. Hij raakt een snaar in ons waarvan we niet wisten dat die er was. We staan wat verdwaasd te kijken wanneer het puzzelstuk uit onze herinneringen op zijn plaats valt. Het jaar moet 1990 of 1991 zijn geweest. Elke dag fietste je langs de etalage van de lokale fietsenwinkel. En daar stond hij, een grijs parelmoer frame, paars geanodiseerde onderdelen, Shimano XTR. Als jongen van twaalf kon de droom niet onbereikbaarder zijn dan misschien die andere dromen over Pamela uit de serie Baywatch. We zijn echter nooit binnen gelopen om een praatje te maken en van dichtbij te kijken naar al dat moois, dus de droom bleef een droom. Het voelt des te vreemder om hem nu wel in de hand te nemen en van dichtbij te kunnen bekijken. Het is niet dezelfde als toen, maar dat doet er niet toe. Het voelt net als toen.



Cannondale, pioniers

Wist je dat het bedrijf Cannondale, toen het pas was opgericht, helemaal niets met fietsen te maken had? Eerst maakten ze prefab betonnen huizen. Bij uitbreiding van het bedrijf kwamen er telkens nieuwe ideeën en producten bij. Eerst een plan om een verbrandingsmotor op ammoniak te ontwikkelen, daarna, in volgorde: een airconditioner, fietstrailer, connectiesysteem voor voorgaande trailer en stoffen tassen voor deze trailer. Na een bezoek aan de New York Bicycle-show werd pas duidelijk welk gat in de markt ze met de fietstassen hadden gevonden. Dankbaar maakten ze van deze contacten gebruik om ook zelf ontworpen tenten en rugzakken aan de man te brengen. Toen Todd Patterson uiteindelijk aan boord werd genomen kwam samen met hem ook de kennis in huis om aluminium fietsframes te lassen, waarna Cannondale uiteindelijk een serieuze fietsfabrikant werd.

Pas in ‘83 kwam Cannondale op de markt met een gamma fietsen, eerst alleen race en trekking, daarna ook mountainbikes. Nog steeds staan ze bekend om hun lichte, efficiënte, competitieframes, ook al zijn die tegenwoordig van carbon. Ze bedachten de headshock, die we nu nog kennen als “Fatty” en later ook de “Lefty”, welke eigenlijk een fatty was die ze naast de balhoofdbuis brachten omdat anders het stuur bij meer dan tachtig millimeter veerweg te veel omhoog kwam. Zoals elk zichzelf respecterend groot fietsenmerk van toen probeerde ook Cannondale een full suspension mountainbike te maken. Met de dempertechnologie van toen in het achterhoofd was hun uitvoering zo slecht nog niet, vandaag lijkt het daarentegen eerder wat “onverfijnd”, niet?



Techniek

Natuurlijk moeten we beginnen over het prachtige aluminium frame van de Delta V Omega. Bovendien is dit frame één van de 75 uit de Omega-serie, welke een jaar eerder dan alle andere Delta V’s op de markt kwam. Als één van de pioniers in het maken van fietsframes in dit materiaal, gaat Cannondale er nog steeds prat op zijn frames tot in de puntjes af te werken. De lassen worden bijvoorbeeld in twee passen boven elkaar gelegd en opgevuld om ze extra glad te krijgen. De frames uit deze periode staan er verder om bekend dat ze stijf en licht zijn, zodat elk onsje kracht uit je benen regelrecht wordt omgezet in snelheid. Het veersysteem draagt in deze filosofie ook zijn steentje bij, terwijl je trapt zorgt de spanning op je ketting ervoor dat het slechts minimaal kan bewegen, voor een maximaal rendement. Het hoge scharnierpunt van het “single pivot” systeem heeft daarentegen wel als bijwerking dat je redelijk wat pedal kickback hebt bij een sprong of dikke wortel waar je over rijdt.

De Delta V-voorvering is de voorloper van de huidige Fatty-vorken en dit is zelfs al een uitvoering met luchtveer, welke extreem licht was vergeleken met andere verende vorken uit hetzelfde tijdperk. Kijken we naar het profiel van de fiets dan valt ook de racegeometrie direct op, het zadel hoog en het stuur laag en ver naar voren, met de extra lange bar ends om nog dieper voorover te kunnen buigen. Het smalle Easton Hyperlite stuur biedt net genoeg plaats aan de geïntegreerde Shimano XTR-rem en schakelunits, een concept dat je nu nog enkel in de trekking- en racegroepen terugvindt. De Cantileverremmen en slanke voorderailleur zijn museumstukken die we gelukkig vandaag nog slechts zelden tegenkomen.



Rijsensaties

Niet alleen de looks en de rijpositie doen aan een racefiets denken, ook de manier waarop de Delta V Omega rijdt heeft wel wat weg van een hedendaagse gravelracer. Na het uitproberen van enkele verschillende soorten weggetjes valt het op hoe graag de fiets rechtdoor wil knallen op een licht golvend parcours. Het lijkt wel alsof ie gemaakt is om off-road tijdscriteria aan diggelen te knallen. Zolang je op de pedalen blijft duwen schiet de fiets vooruit. De achtervering wipt wel een beetje, maar het grootste deel van je gewicht hangt toch voorover, dus echt storend is het niet. Het stuurgedrag zouden we als “precies- nerveus”, maar ook “nerveus-precies” kunnen bestempelen, het hangt ervan af of je het aandurft om het stuur bij de bar ends op de zijkant te pakken of niet, want je remhendels zijn op deze manier wel heel ver weg! Gelukkig boezemen de banden toch enigszins vertrouwen in, er is grip om te klimmen, te remmen en bochten aan te snijden. Je zit natuurlijk veel te ver en laag over het voorwiel om met veel controle de berg af te rijden, laat staan dat het smalle stuur je helpt om de boel onder controle te houden. De kick komt pas als je je na de afdaling afvraagt waarom je onderweg niet bent doodgegaan. Klimmen lukt dan weer wel prima, maar je vraagt je af waarom je überhaupt zo goed zou klimmen als het naar beneden rijden zo’n helletocht is? Singletracks rijden blijft leuk, zolang er makkelijke flow in zit, de afdalingen niet steil zijn en de bochten niet scherp. Het waren wel degelijk andere tijden, de jaren negentig.



Tekst Simon Cauwenberg

Beeld Harm Spoelstra

Bikes Mountainbike Museum


Zin om ook eens terug te gaan naar tijden van weleer? Bij het Mountainbike Museum vind je naast deze Cannondale meer dan 700 andere klassiek mountainbikes. Koffie is aanwezig en eigenaar Jeroen zit vol met de mooiste verhalen over deze fietsen. Voor openingstijden en info kijk je op mountainbikemuseum.nl

Wil je nou altijd de leukste artikelen of meest uitdagende trails vijf keer per jaar op de deurmat krijgen? Neem dan een abonnement op Up/Down. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App.