Anneke Beerten is terug bij Specialized. Na haar tweede WK Fourcross titel in Saalfelden/Leogang zocht ze een nieuwe uitdaging en gooide ze een balletje op richting het rijden van Enduro wedstrijden. Komend seizoen rijdt ze voor het Specialized Factory Racing team en wij spraken haar tijdens een lunch en fietsmeting in het hoofdkantoor van Specialized Europe. Na de lunch werd de mountainbike van Anneke perfect op haar maten afgesteld tijdens de Body Geometry Fit (BG-fit) fietsmeting. 

Enduro wedstrijden
Dat Enduro steeds groter, bekender en populairder wordt staat vast. Steeds meer mountainbikers vinden hun weg naar de lange afstand wedstrijden met 3 tot 6 lange afdalingen. De tijden van de afdalingen worden bij elkaar opgeteld en degene met de snelste tijd wint de wedstrijd. Bij sommige wedstrijden geldt voor het klimmen een tijdslimiet waar binnen je boven moet zijn, maar dit is niet bij alle wedstrijden het geval. De UCI (internationale wielerbond) had het plan om vanaf 2013 een worldcup klassement voor Enduro op te zetten, helaas dit is niet doorgegaan. In plaats daarvan is met ingang van 2013, onafhankelijk van de UCI, de Enduro World Series gestart. Er is veel belangstelling voor de series en steeds meer fietsmerken komen met een eigen Enduro team, zo ook Specialized.

Specialized Racing Factory Enduro Team
Vanaf september 2012, tijdens de Interbike in de USA ging het snel voor Anneke, het contact voor het Specialized Factory Enduro team is daar gelegd. Samen met haar andere sponsoren gaat ze dit avontuur aan, zo ontwikkelt ze samen met Alpine Stars kleding die speciaal wordt aangepast aan het rijden van Enduro’s. Bijvoorbeeld met ondershirts waarin de ‘back protection’ is verwerkt zodat die niet meer apart gedragen hoeft te worden. Tijdens de Enduro wedstrijden zal ze verder de carbon full-face helm van Specialized dragen en rug-, knie- en elleboog bescherming.

 

 

 

 

 

Tijdens de meting wordt gekeken in hoeverre (oude) arm- en schouder blessures Anneke beperken in haar beweging. Het dragen van goede, beschermende kleding tijdens trainingen en wedstrijden heeft al heel wat leed voorkomen.

Programma
Het seizoen begint voor Anneke bij de Sea Otter, hier draait het vooral om het opdoen van ervaring en het wennen aan de nieuwe Specialized 29” Enduro bike. Daarna rijdt ze alle 7 wedstrijden van de Enduro World Series en de Specialized-Sram series in Europa. Het besluit van de UCI om te stoppen met de 4x wedstrijden noemt ze teleurstellend, toch neemt ze 4 of 5 Fourcross wedstrijden mee. Waaronder in ieder geval het WK in Leogang en Fort William. Aan het einde van het seizoen rijdt ze de Roc d’Azur. De Mega Avelanche staat dit jaar nog niet op het programma, maar zeker op de wish list. Er is zeker een mogelijkheid dat Anneke in de toekomst vaker downhill wedstrijden zal rijden.

Pre-Season voorbereiding
Na het WK Fourcross heeft Anneke vooral duurtrainingen gedaan op de weg en samen met de Nationale BMX selectie getraind. Bij het Olympische topsport centrum Papendal in Arnhem deed ze niet alleen de krachttrainingen mee, maar ook BMX trainingen. De winter stond vooral in het teken van afwisseling. Van teveel focus op één discipline wordt het plezier in het fietsen bij Anneke snel minder. Met wielrennen, XC, Downhill, BMX en krachttraining als voorbereiding is dit afgelopen winter zeker niet het geval geweest.

 

 

 

 

 

Naast krachttraining doet Anneke core-stability oefeningen om sterk en soepel te blijven. Tijdens de Body Geometry Fit meting wordt de lenigheid als factor meegenomen om de uiteindelijke fietshouding te bepalen, dit kan namelijk van invloed hebben op de fietsbeweging die gemaakt wordt. 

Specialized Stumpjumper, Enduro, 26” of 29”?
De grote vraag voor komend seizoen is de keuze van de bike, Specialized maakt het haar wat dat betreft niet makkelijk. Er is nogal wat keuze, niet alleen tussen de speciale Enduro 26” en 29”, maar ook met de Stumpjumper die in beide maten verkrijgbaar is en door verschillende Enduro rijders wordt gebruikt. In Amerika heeft Anneke de verschillende fietsen al eens flink getest. Met uitzondering van de 29” Enduro, die ze tijdens de Sea Otter voor het eerst zal testen. Bij technische wedstrijden met veel switchbacks kiest ze eerder voor haar 26” ‘Stumpy’ (Stumpjumper) en anders voor de 29” Enduro. Het voordeel van de Enduro tegenover de Stumpjumper is de kortere wielbasis. Specialized heeft ervoor gekozen geen 650b maat op de markt te brengen, omdat ze dit een ‘compromis maat’ noemen. Het verschil tussen de optimaal aangepaste 26” Specialized is te klein, voor een kleinere rijder die toch met grote wielen wil rijden zijn goede maten 29” fietsen ontwikkeld.

 

 

 

 

 

 

De bike van Anneke voor de fietsmeting wordt gestart. De kniehoek die wordt nagestreefd bij Anneke is 30°.

Strava
Door de tijden van dezelfde afdaling te klokken is het verschil tussen de 26” en 29” duidelijk geworden. Waar Anneke het gevoel had dat de 26” sneller was in de afdalingen heeft de 29” haar echt verbaasd, vaak bleek die net iets sneller. Bij het klimmen was het verschil duidelijker merkbaar, dit gaat makkelijker en sneller met de 29”. Leuk detail is dat het klokken van de afdalingen met behulp van Strava is gedaan, Anneke had een segment aangemaakt en op die manier de tijden makkelijk vergeleken. Dit is wel hét bewijs voor de gedrevenheid van de topsportster: altijd de snelste willen zijn, altijd records willen verbreken en niets aan het toeval overlaten.

Body Geometry Fit meting
Tijdens het interview werd Anneke perfect op de fiets gezet volgens het door Specialized ontwikkelde Body Geometry Fit principe. Hierbij wordt de uitlijning van de knie verbetert waardoor de kans op blessures kleiner is en het rendement van het trappen groter is.  Zo moest het zadel van Anneke zelfs 1,5 cm. omhoog de ideale kniehoek te bereiken. De stand van de schoenplaatjes is hierbij ook belangrijk, evenals de stand van het zadel (meer naar voor of naar achter).De laatste positie is overigens vrij eenvoudig zelf te bepalen. Eerst zet je het pedaal op 3 uur zet, deze positie is op de foto hieronder te zien. Daarna laat je een loodlijn zakken vanaf de knie naar het pedaal. De bedoeling is dat de loodlijn nu precies tegen het uitstekende botje op je voet valt dat onder de grote teen zit. Een Body Geometry Fit meting, zoals de meting ook wel wordt genoemd, duurt ongeveer 2,5 uur. Inclusief een interview en lenigheidsonderzoek vooraf.

De loodlijn valt op de goede plek, het zadel van Anneke hoeft niet naar voor- of naar achter te worden gezet.

Toekomst
Anneke ziet Enduro op de langere termijn niet alleen als vervanger van de fourcross, maar misschien ook van het XC mountainbiken. In Amerika ziet ze de verschuiving naar Enduro al komen, vooral door het sociale aspect van de sport. Je rijdt samen omhoog en vanaf de top gaat ieder voor zich volle bak over de mooiste trails naar beneden. Na de afdaling klopt je hart in je keel, zit je vol adrenaline en heb je het gevoel dat je longen knappen, maar als dat gevoel is gezakt kom je gelijk andere deelnemers tegen. Samen rij je omhoog en vertel je (sterke)verhalen, praat je wat en kom je vanzelf weer boven. Na dit jaar zal Anneke opnieuw kiezen wat ze gaat doen. De focus vanuit Specialized is gericht op Enduro, 4x is een meer Europese sport zonder speciaal aangepaste fietsen en daardoor minder aantrekkelijk om te blijven ondersteunen.

Voeding
Naast het fietsen heeft ze na afgelopen winter haar laatste examen sportvoeding gemaakt, nadat ze vorig jaar het diploma voor gewichtsconsulente heeft behaald. Met deze diploma’s kan Anneke een eigen praktijk op het gebied van (sport)voeding opstarten, maar dit is meer iets voor na het fietsen. Tijdens onze lunch verzekerd ze ons dan ook lachend dat het zeker niet zo is dat voeding een obsessie is geworden. Natuurlijk houdt ze er wel rekening mee, zoals elke topsporter die op het niveau van Anneke presteert.

Facebook vragen
Voor het interview vroegen wij via Facebook welke vragen jullie voor Anneke hadden. De antwoorden op die vragen zijn voor een deel verwerkt in het artikel. Voor de volledigheid staan alle vragen en antwoorden ook hieronder.

Bjorn van den Berg: Wat is haar programma voor de Enduro series en 4x?
Anneke gaat de hele Enduro world series en de Specialized-Sram series in Europa. Het plan is om 4-5 4x wedstrijden mee te nemen, waaronder in ieder geval het WK in Leogang en Fort William.

Han Hoving: Hoe ziet haar trainingsprogramma pre-season eruit?
Zoals in het stuk staat beschreven houdt Anneke in het voorseizoen van afwisseling. Ze heeft niet alleen op de Enduro bike getraind, maar juist ook op de BMX, downhill en racefiets. Daarnaast doet ze veel krachttraining, samen met de Nationale BMX selectie.

Rene Wassenberg: Heb vorig jaar een masterclass van Anneke (en Bart Brentjens) gehad waarin ze het steeds over ‘volle patat’ had. Ze bedoelde volle bak ertegenaan gaan. Is dat nog steeds haar strategie of benaderd ze de Enduro anders dan de 4x?
Anneke gaat nog altijd elke training volle bak aan. In de winter trainde ze in Amerika en heeft ze de verschillende Specialized fietsen eens goed getest. Wat dat betreft benaderd ze de Enduro niet anders dan 4x.

Pieter Nienhuis: Hoe bepaald Anneke de setup van voorvork en demper?
Specialized heeft de setup van de voorvork en demper makkelijk gemaakt voor de gebruiker. Tijdens de ritten kijkt Anneke naar de omstandigheden en past de setup daarop aan als dat nodig is.

Dean Sombroek: Ze is al wereld kampioen 4x geweest door vaak ruim de snelste te zijn. Is ze van plan om bij Specialized nog downhill te gaan rijden? Lijkt mij een goed plan…
Anneke is zeker van plan om de komende jaren meer downhill wedstrijden te gaan rijden. De mega avelanche staat in ieder geval op haar wishlist.

Martin van Wezel: Is dit een test jaar om vervolgens in 2014 4x definitief goodbye te zeggen, of is de 4x nu al bijzaak omdat ze daar alles heeft gewonnen wat er te winnen valt?
De focus ligt vanuit Specialized vooral op Enduro. Na dit jaar zal Anneke de balans opnieuw opmaken en bekijken welke wedstrijden ze in 2014 gaat rijden. In 2013 speelt 4x al een kleinere rol in haar seizoensplanning, maar bij de wedstrijden die ze rijdt wil ze wel optimaal presteren.

Meer informatie over de Body Geometry Fit meting:  www.specialized.com/nl/nl/hub/bodygeometryfit