Dit artikel is voor jullie, Nederlandse boscrossers. Als je elke gram op je bike afweegt, je benen scheert voor die extra aerodynamica en als je KOM’s pakt puur vanwege het feit dat je hard kunt trappen, dan heb ik het tegen jou.

Tekst & foto’s: Lee Mccormack 

Er is een andere manier om mountainbiken te ervaren. Het lijkt minder op het toeren over onverharde paden en meer op een echte atletische sport. Zoals BMX’en, alpineskiën of motorcrossen. Met deze nieuwe manier laat je je ervaring en fitheid op een andere manier gelden, een manier die uiteindelijk een stuk meer voldoening biedt dan je wattage in de gaten houden en tegelijkertijd niet proberen te crashen.

 

Mountainbiken gaat niet langer enkel om zoveel mogelijk kilometers vreten over bospaden, maar om ‘flow’: het soort dat de tijd stopt en het beste uit jezelf haalt. De Nederlandse trails zijn de afgelopen jaren namelijk flink veranderd. De trails hebben nu kombochten. Ze hebben pumpsecties. Ze hebben drops. Ze hebben sprongen! Deze aspecten zullen de raceminded mountainbikers eerder als last zien, terwijl dit juist de leukste secties van het parcours kunnen zijn. Het enige wat je nodig hebt is een andere mindset en wat nieuwe skills.

In de komende issues hebben we het over newschool mountainbiken. We beginnen met het meest fundamentele, de relatie die je hebt met je bike. En daarmee bedoel ik niet het layup patroon van je carbon wielen. Ik heb het over hoe je jezelf positioneert op je bike, hoe je jezelf in evenwicht houdt op de pedalen. Dit – en niet je bandenmaat – is de belangrijkste graadmeter van hoe goed je rijdt, hoeveel lol je hebt en of je je staande weet te houden in deze nieuwe mountainbikewereld of dat je opgeeft en langzaam verandert in het enige nog minder leuke dan een offroad-racefietser: een racefietser die enkel op de weg fietst.

Attack Position

Nadat je duizenden perfecte deadlifts hebt uitgevoerd zou je lichaam comfortabel moeten voelen in een diepe buiging, die er als volgt uitziet: – al je gewicht op je voeten; – kont naar achteren; – schouders naar voren; – torso horizontaal; hoofd omhoog en ogen gericht op de prijs! Deze positie, meestal de ‘attack position’ genoemd, geeft je zowel de kracht in je heupen als de armlengte om alle trails veilig en stijlvol te rijden. Het ziet er ook gewoon vet uit.

Het artikel is afkomstig uit Up/Down #1 2017. Wil je het gehele magazine op je gemak kunnen doorlezen, dan kun je deze bestellen via onze webshop. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App. Wil je voortaan elk magazine thuis op je deurmat? Dan kun je natuurlijk altijd voor het gemak abonnee worden.