In het vorige nummer beschreven we in de dreambikereview kort onze bevindingen met Schwalbe Procore, maar een echte conclusie hadden we nog niet. We liepen wat te klooien met het systeem en waren er niet over uit of dat aan het systeem lag of aan onze onkunde. We hebben er nu twee maanden extra op gefietst en zijn weer wat wijzer geworden. hier komt de duurtest die jullie nog te goed hadden.

Bij het uitleggen van Procore gaan we er voor het gemak van uit dat je de voor- en nadelen van tubeless rijden kent, anders nog even een kleine opsomming. Bij tubeless kan je geen lekke binnenband krijgen, je kan met een zachtere bandenspanning rijden, kleine gaatjes worden automatisch gedicht door latex en je hebt minder rolweerstand. Op de koop neem je toe: het kliederen met latex-smurrie, luchtverlies door zogenoemde air-burbs en het feit dat een bandenwissel soms niet gaat zonder compressor. Tubeless is eigenlijk wat standaard is bij personenauto’s, in de automotive wordt het al tientallen jaren gebruikt en dat is met een reden. Wij zijn al jaren fan en het stelt ons in staat om twee weken door de bergen te rijden zonder ook maar één lekke pijp.

Procore is in essentie een normaal tubeless systeem met latex. Met als extra een wielrenband die strak over je velg zit gemonteerd, waardoor je twee luchtkamers krijgt. De binnenste kamer (wielrenband) pomp je op tot wel 4 à 6 bar, deze beschermt je velg, zorgt dat je buitenband goed blijft zitten en laat air-burbs tot het verleden behoren. De buitenband kan nu nog zachter (lees: 0,9 à 1,2 bar) gereden worden dan bij tubeless het geval is, waardoor deze nog beter veert en grip levert. Een speciaal ventiel kan je in- en uitdraaien en daarmee bepaal je in welke kamer de lucht komt. Klinkt revolutionair niet?

Even een flashback naar zo’n vijf jaar geleden. Het moment dat we voor het eerst met tubeless wielsets in de weer waren. Er werd wat gevloekt in de schuur. Na een half uur pompen zat de band nog steeds niet op de velg en de latex zat tot hoog op de muur. Uiteindelijk hebben we het kunstje prima onder de knie gekregen en nu willen we niet meer zonder. Zo voelde voor ons de eerste week met Procore ook aan. Het monteren ging prima omdat Schwalbe een erg duidelijk instructiefilmpje met de niet geheel onaantrekkelijke Steffi Marth online heeft staan. Het probleem ontstond daarna, op de trail. Procore is de oplossing voor een aantal problemen, maar door het toevoegen van elementen wordt het ook complexer en je krijgt er een paar nieuwe problemen voor terug.

Wat is goed aan Procore?
Alle beloftes die Schwalbe doet komt het product na. Je kan je banden prima rijden op een extreem lagere druk, zonder te burpen. Op onze dreambike zit een fantastisch mooie, maar ook dure carbon wielset van Wheeltec. We hebben een week door rotsachtig terrein gereden met erg weinig lucht in de bandjes, de velgen hebben geen deukje opgelopen. Daarmee is Procore de beste verzekering die je kan kopen voor je dure wielset. Weightweenies zullen misschien iets te miepen hebben over de 125 gram die je toevoegt aan beide wielen. Normaal gesproken zouden we in dit terrein voor een zwaardere Super Gravity-band van Schwalbe kiezen, nu reden we met een Snakeskin-versie. Het totaalgewicht komt in beide gevallen praktisch op hetzelfde neer. Het in onze ogen misschien wel grootste voordeel van Procore blijft in de communicatie naar buiten wat onderbelicht. Je kan elke band gemakkelijk met een minipomp tubeless maken en hebt geen compressor of pomp met hoog volume nodig. De binnenkamer drukt de hieldraad over de gehele lengte tegen de velg aan waardoor je band veel makkelijker zet en er geen lucht kan ontsnappen.

Wat moet je overwegen?
Rijden met een zachte bandenspanning is geweldig. Je hebt het gevoel dat je stukken beter kan mountainbiken en vliegt over de trail. Hoe dikker de casing, des te stugger de wangen van je band en des te meer je die bandenspanning kan laten zakken. De steeds breder wordende velgen maken het voor ons ook al mogelijk om met steeds zachtere banden te rijden en die van ons testexemplaar zijn met een interne afstand van 29 millimeter aardig breed. We hebben de druk in de buitenste kamer laten zakken tot onder de bar en hebben ervaren dat er ook zoiets bestaat als ‘te zacht’. De buitenste noppen gingen slepen over de ondergrond en kregen een irritant zuigende werking. Misschien is dit te wijten aan het feit dat de vormen van bestaande banden gewoon nog niet klaar zijn om zo zacht en op zo’n brede velg gereden te worden. We moesten aan beide banden lucht toevoegen. Nu is de tester een kleine zeventig kilo en we vragen ons af of hij naast de brede velgen – om zacht te kunnen rijden – dit systeem wel nodig heeft. Schiet het zijn doel niet voorbij? De Procore was hier in ieder geval niet de limiterende factor, maar de buitenband wel.

Bij het hebben van in totaal twee luchtkamers (voor- en achterband) lopen we soms al te klooien om deze op de juiste druk te houden. In de wereld van Procore moet je rekening houden met twee keer zoveel kamers die op spanning gehouden dienen te worden! Daarbij willen we wel vermelden dat de binnenste kamer gewoon kneiterhard moet zijn en je alleen de buitenste in de gaten moet houden, maar toch wordt ‘t allemaal iets complexer. In het begin liepen we er aardig mee te rommelen. Kennelijk hadden we de boel niet precies genoeg gemonteerd en zodoende zaten er binnenin wat elementen gedraaid ten opzichte van elkaar. Daardoor kwam de lucht niet goed naar de buitenkamer en gaf de drukmeter op de pomp verkeerde waardes aan. Ook haalden we de in- en uitgedraaide stand van het ventiel, in relatie tot welke luchtkamers deze bedienden, door elkaar. We draaiden onze pomp van het ventiel, de kern draaide mee en de latex kwam met 5 bar naar buiten spuwen. Misschien kan je je voorstellen dat we niet helemaal overtuigd waren van het systeem toen dit gebeurde. In elk geval, Procore lost problemen op, echter je krijgt er wel nieuwe voor terug. Hier is zeker mee om te gaan, maar je moet er wel handig in worden, net dus als bij ‘tubeless’ vijf jaar geleden.

Conclusie
Met Procore waren we in staat beide banden gemiddeld 0,2 bar lager te rijden dan in een normale situatie en dat vinden we niet de moeite waard in relatie tot de kosten en de bijkomende moeite. Wel vinden we Procore de beste verzekering die je voor je dure (carbon) wielset kan aanschaffen. Ben je technisch handig, sta je te boek als een wielsloper of als een wedstrijdrijder die zijn race zelfs met een platte band nog uitrijdt, dan is Procore de uitkomst! Procore zoals je het uit de doos trekt. Zwart = Binnenkamer, dit is nu de Procore. Blauw = Het hulsel dat uitzetten van de binnenkamer voorkomt, er zit een gat in voor lucht, deze moet je oplijnen met de luchtgeleider. Rood = Luchtgeleider, deze plaats je om het ventiel en zal in uitgedraaide stand van het ventiel de lucht langs de Procore naar je buitenband geleiden.

TIP A
Ga je over tot de aanschaf van Procore? Investeer dan tevens in een goede vloeren minipomp waarop je de druk precies af kan lezen.

TIP B
We hebben van horen zeggen dat Procore ook goed kan werken voor strandrijders die met lage bandenspanningen willen rijden.

Adviesverkoopsprijs: EUR 179,-
www.schwalbe.com

Duurtest-procore-tekst1

Procore zoals je het uit de doos trekt.

Zwart = Binnenkamer, dit is nu de Procore.

Blauw = Het hulsel dat uitzetten van de binnenkamer voorkomt, er zit een gat in voor lucht, deze moet je oplijnen met de luchtgeleider.

Rood = Luchtgeleider, deze plaats je om het ventiel en zal in uitgedraaide stand van het ventiel de lucht langs de Procore naar je buitenband geleiden.