Het Cannondale Factory Racing Team kan in de voorbereiding op een van de moeilijkste races in het XC World Cup circuit, komend weekend in het Duitse Albstadt, beschikken over twee nieuwe troeven: de nieuwe F-Si, de snelste en meest veelzijdige hardtail die Cannondale ooit heeft gemaakt; en de Lefty Ocho, de soepelste, meest geavanceerde, meest lichte XC-vork ter wereld.

Gloednieuwe F-Si

Bij zijn lancering in 2015 zette de Cannondale F-Si de wereld van XC-hardtails op zijn kop. Het was de eerste hardtail die zo ontworpen was dat hij de nieuwe Worlds Cup parcoursen echt te lijf kon gaan.

Als uitgangspunt voor de nieuwe F-Si behield Cannondale alles wat het originele model zo geweldig maakte, zoals de OutFront geometrie en het wendbare Ai frame, en verbeterde dit tot in het uiterste. De nieuwe F-Si is lichter, soepeler, veelzijdiger en gewoon sneller dan elke andere XC race hardtail op de markt. Het is de ultieme racemachine voor de ultieme cross-countryfanaat.

Sneller bergop. Met slechts 900 gram is het F-Si Hi-MOD-frame 80 gram lichter dan zijn voorganger en daarmee het lichtste mountainbikeframe dat Cannondale ooit gemaakt heeft. En er is meer. De verbeterde Ai offset-aandrijving biedt superkorte achtervorken van 427 mm voor meer grip en wendbaarheid tijdens het klimmen en de ruimte voor 2,35” banden.

Sneller op het vlakke. De nieuwe, op races afgestemde, stijfheid is gemaakt om sprints te winnen en zorgt daarnaast voor de benodigde souplesse voor meer controle.

C19_FSI_TECH_HEAD_ON_0001

Sneller in de afdaling. Een nog vlakkere balhoofdhoek van 69° creëert, in combinatie met de speciale extra lange vork-offset van de Lefty, een versie van de OutFront geometrie van Cannondale die nog beter geschikt is om razendsnel te dalen en tegelijkertijd niet in te boeten aan de snelheid die nodig is voor XC-races op het hoogste niveau. En natuurlijk zijn het de ongeëvenaarde prestaties van de nieuwe Lefty Ocho die de weg wijzen.

Uitgerust met zoveel cross-countryvoordelen is de F-Si op maat gemaakt voor wie gek is van cross-country.

Gloednieuwe Lefty Ocho

Meer dan 18 jaar geleden toonde de eerste Lefty-voorvork wat er mogelijk was als je niet meer nadacht over wat er allemaal mogelijk was. De nieuwe Lefty Ocho is klaar om dat allemaal nog eens over te doen. De opvallende zevende opvolger van de oorspronkelijke XC-innovatie is niet alleen de eerste enkelzijdige voorvork met enkele kroon; het is de meest geavanceerde, soepelste, meest handelbare superlichte XC-vork die ooit gemaakt is.

Cannondale lefty

“Om de prestaties met Lefty naar een nog hoger plan te tillen, moesten we met een schone lei beginnen,” zegt Jeremiah Boobar, de Director of Suspension Technology van Cannondale. We moesten terug naar de XC-roots van de Lefty en de volledige structuur vanaf de kroon naar beneden toe opnieuw bekijken.”

Het nieuwe ontwerp met enkele kroon is niet alleen 250 gram lichter dan de vorige Lefty Carbon, maar ook een van de allerlichtste voorvorken ter wereld, met nog steeds de beste totale stijfheid onder de ultralichte vorken. De stugheid zorgt voor een robuuste stijfheid waar nodig en net voldoende veerkracht om de trail aan te pakken.

“Wanneer het gaat over soepelheid staat de Ocho op de hoogste trede,” voegt Boobar er nog aan toe. Met zijn nieuwe driezijdige, uitschuifbare Delta Cage naaldlagersysteem, afdichtingen en bussen die minder wrijving veroorzaken dan bij elke andere vork en de soepele Chamber Damper, is de Ocho gewoon de soepelste vork die ooit gemaakt is. Onder elke belasting, in elke situatie kleeft, plakt, trilt er niets en is er geen enkele aarzeling. Het is gewoon een pure, soepele veeractie, voor ultieme controle.

Met verschillende nieuwe eigenschappen die ontwikkeld zijn voor eenvoudig bediening en grote betrouwbaarheid, is de nieuwe Lefty Ocho werkelijk de soepelste, meest geavanceerde, meest lichte XC-vork ter wereld.

De Lefty Ocho is verkrijgbaar in carbon en aluminium en geschikt voor zowel 27,5 als 29 inch wielen. Je vindt hem op de nieuwe Cannondale F-Si in 7 modellen in de prijsklasse €2 799 – €8 499. Bezoek dan de website van Cannondale voor meer informatie over de nieuwe F-Si met de Lefty Ocho.