Begin maart kreeg redacteur Lars een belletje: er was last-minute een plek vrijgekomen voor de Specialized Trail Days, het pers-event waar de fabrikant uit Californië een nieuwe bike zou presenteren. Of hij deze vrijgekomen plek namens UP/DOWN wilde vullen. Details? Een compleet nieuwe Specialized Stumpjumper, drie dagen trails rijden in de Pyreneeën en oh ja, binnen een week vertrekken. Nou, vooruit…

Specialized Stumpjumper 2018

Specialized pakte groots uit voor de lancering van hun nieuwe ‘ultieme trailbike’ in het Spaanse Aínsa. Een groot deel van de ontwerpers en technici waren aanwezig om het ontwerp- en testproces toe te lichten naast een tafel vol foto’s, frameonderdelen en zelfs complete prototypes. Heaven voor een bike geek. En ook in de bergen zou het smullen worden, want niet voor niets streek de Enduro World Series hier in 2015 (en opnieuw later dit jaar) neer. De trails zijn er top-notch en dus een prima omgeving om een bike als deze eens stevig aan de tand te voelen.

Als je voor het eerst naar de Specialized Stumpjumper kijkt valt meteen de asymmetrische frameconstructie op. Net als bij de Demo heeft Specialized het frame aan slechts één kant om de demper heen gevormd, al oogt het bij deze nieuwe trailmachine nog wat verfijnder. Eleganter.

Specialized Stumpjumper

Andere dingen die direct opvallen zijn de bijzondere chainstay protector en de algemene cleanness van de fiets: soepele lijnen, egale kleuren en alle kabels netjes weggewerkt. Houden we van. Ontwerper Jason vertelt trots dat het medium carbon 29” frame maar liefst 550 gram lichter is dan zijn voorganger. Bij de grotere maten is deze besparing kleiner, maar voor alle frames geldt dat de achterbrug alleen al 100 gram lichter is. Indrukwekkende feitjes, maar van feitjes alleen is het spannende helaas snel af. Fietsen willen we.

Balans

Gelukkig snapt Specialized dat ook, want na de presentatie mochten we al snel de trails op, vergezeld door onder andere pro freerider Matt Hunter die ons liet zien hoe er op de Specialized Stumpjumper gereden dient te worden: snel en agressief, maar ook speels en lichtvoetig. En dat is precies hoe de fiets ook aanvoelt. Door de combinatie van zijn lage gewicht, relaxte geometrie en uitstekende balans en veereigenschappen is de Stumpjumper vol vertrouwen over de trail te smijten. Deze bike kan aan wat je denkt dat ‘ie aankan…en meer. En dat gaat niet alleen over afdalen, ook omhoog gaat het allemaal soepel, onze tweede testdag van 45 km en 1400 hoogtemeters was in ieder geval geen probleem.

Specialized Stumpjumper 2018 - test

Die balans is nog wel een dingetje… Specialized legde uit dat de verbinding tussen handen en voeten moet kloppen, dat de indrukken die je van je stuur en pedalen krijgt gelijk moeten zijn, anders raak je in de war. Dit de eerste bike waarbij niet individuele dempingseigenschappen, maar de ideale balans tussen vóór en achter het hoogste doel was. Dit hebben ze gedaan door met druksensoren te rijden, data van handvatten en pedalen te vergelijken, waar nodig geacht laagjes carbon aan het testframe toe te voegen voor meer stijfheid en dit hele proces maandenlang te herhalen tot ‘perfecte balans’ bereikt was. Deze waarden zijn hierna met een ‘rijder-simulatierobot’ voor alle framematen gefinetuned, zodat maatje S voor een lichte rijder hetzelfde aanvoelt als maatje XL voor een zwaardere rijder.

Het totale ontwerpproces heeft ruim twee jaar in beslag genomen, maar het resultaat mag er zijn: de Specialized Stumpjumper voelt eerder als een verlenging van je lichaam dan als een vervoermiddel. Vanaf de eerste meters geeft ‘ie je een ongekend vertrouwen wat je in ieder geval tijdens een paar dagen trails rijden in de Pyreneeën niet meer hoeft in te leveren. Hij gaat exact waar je ‘m heen stuurt, hoe de bocht ook loopt en hoe steil of ruig het ook wordt. Hij voelt écht heel goed aan, zowel op lage als hoge snelheden. Of het de perfecte balans is durven we niet te zeggen, maar verrekte goed is het wel.

Feestje

De geometrie van de Specialized Stumpjumper is een tandje agressiever is geworden: een langere bovenbuis, lager bottom bracket en een slackere balhoofdhoek moeten voor een bike zorgen die capabeler is dan zijn voorganger. En dat is aardig gelukt, kom maar door met die wortels, rock gardens, jumps en switchbacks, de Stumpjumper lust ze rauw. Hij voelt gecontroleerd en stabiel aan en geeft je tegelijk het gevoel bijna over de trails te zweven.

Mountainbike magazine specialized stumpjumper

Mag het een beetje minder zijn?

Na op de Stumpjumper 29” gereden te hebben was ook het kleinere broertje, de ST (Short Travel) 29” aan de beurt. Deze heeft ten opzichte van de standaard Stumpjumper 20mm minder veerweg en een iets minder agressieve geometrie. Het resultaat is een fiets die makkelijker klimt, maar je gaat toch denken dat het in de afdaling dan wel een stuk minder leuk zal zijn. De ST voelt op minder steil terrein nóg speelser dan de standaard SJ, laat zich sneller van links naar rechts bewegen en zorgt voor een brede smile bij z’n berijder.

Alleen wanneer je wedstrijden rijdt of dagelijks écht ruig terrein tegenkomt zul je de standaard Stumpjumper nodig hebben. Voor al het andere gebruik heb je een betere keus aan de ST, zeker in Nederland en de Ardennen. Dus ja, het mag een beetje minder zijn. Graag zelfs.

Specialized stumpjumper 2018 test

For the ladies

Ook de damesmodellen zijn aangepakt, en dan blijft het niet bij een ander kleurtje, breder zadel en smaller stuur, het zijn compleet andere fietsen. Ook hier is uitvoerig getest met de rijder-simulatierobot om dames een frame te geven met de juiste hoeveelheid flex en dempers met een speciale tune. Dit zou de bike soepeler moeten maken, iets wat de aanwezige vrouwelijke journalisten in ieder geval konden bevestigen.

Geen gedoe

Eén van de dingen die deze fiets zo fijn maakt is het oog voor detail van de ontwerpers. Neem de interne kabelgeleiding, die niets minder dan briljant te noemen is. De kabels steek je bij de headtube in het frame, lopen onzichtbaar door het onderste draaipunt en komen er soepeltjes bij de achterrem en derailleur weer uit. Een ander voorbeeld is de chain guide waarvan de voorste helft met een klikje weg te draaien is om makkelijker toegang tot de ketting te verlenen. Verder is Specialized’s eigen dropper post geüpgrade tot 160mm en heeft de link geen shock block meer, waardoor elke demper met de juiste lengte gewoon past.

De chainstay protector van de Specialized Stumpjumper heeft een paar rubberen verhogingen die precies zo ontworpen zijn dat ze de golfbeweging van de ketting drastisch verminderen, dusdanig dat deze niet meer (merkbaar) klappert. Het resultaat is een fiets die ongekend stil is, een heerlijke ervaring die je je gek genoeg pas realiseert als je erop gaat letten. Het is zo goed dat het gewoon werkt, zonder aandacht te vragen of je af te leiden. En daarmee geeft deze fiets je precies wat je wilt: een hele hoop lol en geen gedoe.


Specialized levert de Stumpjumper in Nederland als vier 29” carbon opties & één 27,5” alu optie, de ST als vier 29” opties en het Woman-model als drie opties, waarvan twee in 29” en één in 27,5”. Keuze te over dus, vanaf het goedkoopste model dat je voor €1999,- mag meenemen tot de S-Works die voor €8999,- de jouwe is. Wij reden op de Expert Carbon 29” (€5499,-) en ST Comp Carbon 29” (€3999,-). De Stumpjumper is per direct verkrijgbaar. Meer informatie is te vinden op de website.