Het hing natuurlijk een beetje in de lucht. Een mountainbikeblad dat een aparte ‘rubberfetisj’-rubriek heeft zal vroeg of laat een keer onder de indruk zijn van banden. Toen we op de redactie bespraken welke producten het afgelopen jaar de meeste indruk hadden achtergelaten viel verschillende keren de term ‘banden’, dan dwaalden we weer af naar andere producten om vervolgens wederom bij banden uit te komen. Daarna viel het woord Procore, Schwalbes nieuwe idee om je band te voorzien van een dubbele luchtkamer. En uiteindelijk kwamen we terug bij bandentechnologie in het algemeen.

Misschien waarderen we het zo omdat we in de – gelukkige en uitzonderlijke – positie zijn om veel verschillende soorten rubber uit te proberen, maar als je eenmaal hebt gevoeld wat een bandenwissel voor je fiets kan doen, is het niets minder dan een klein wonder.

Neem een fiets als de Specialized Camber EVO, een 29’er fully met 120 millimeter veerweg, in onze ogen een ultieme allrounder waarmee je 95 procent van de Nederlandse rijders een goede tijd zou kunnen bezorgen. Voorzie deze fiets in Nederland van een paar snelle op xc gerichte banden met een hardere compound en een licht karkas en je kan snel en efficiënt rijden. Veel kilometers voor je zweetdruppels. Maar voorzie diezelfde Camber van een paar dikke terreinbanden met een dikker karkas en je kan er de meest onzalige en ruige trails in de Alpen mee rijden. Met alle controle en grip die daarvoor nodig is. De banden hebben meer invloed dan de gekozen veerweg.

Tubeless-technologie heeft bovendien de betrouwbaarheid van het systeem, waarvan je banden onderdeel zijn, nog eens enorm verhoogd. Als we na een paar dagen in hoge bergen terugblikken en bedenken hoe weinig (meestal zelfs helemaal niets) problemen je met je banden hebt, is dat een godswonder.

Met een beetje mazzel en shoppend naar een aanbieding, kan je een setje van twee hoogwaardige buitenbanden scoren voor zo’n tachtig euro. Het is zonder twijfel de goedkoopste upgrade met de meeste impact die je je fiets kan geven. Indien goed gekozen kan een ander setje banden je de aanschaf van een geheel nieuwe fiets uitsparen. Is er een ander onderdeel aan je fiets dat zoveel impact heeft? Wij denken van niet.

De innovaties die we nu dan ook zien, zijn vooral verfijningen van de tubeless-technologie: velgen die nog beter sealen in combinatie met de gebruikte banden, speciale ventielen die daadwerkelijk zijn ontwikkeld voor tubeless gebruik (de ventielen die we tot nu toe gebruikten zijn eigenlijk omgebouwde ‘gewone’ ventielen) en dan Schwalbes Procore.

Maar Procore zien als een verfijning is te zwak uitgedrukt. Procore is de paukenslag bovenop de langzaam aanzwellende tromroffel van extreem goed wordende bandentechnologie. We hebben alleen een voorzichtig rondje mogen rijden op een proto van Nicolas Lau, maar het belooft veel goeds. En het feit dat Schwalbe het systeem nu zo heeft ontwikkeld dat het op elke velg met een binnenbreedte groter dan 23 millimeter is te monteren, maakt het niet alleen een geweldige innovatie, maar ook nog eens een toepasbare optie voor veel mountainbikers. Je hoeft niet meteen je hele wielset te vervangen!

Dus daarom heffen we ons glas op mountainbikebandentechnologie in het algemeen met een kleine extra knik in de richting van Procore. Dank voor de vele betrouwbare kilometers. Dank voor het oneindige plezier dat we beleven. Op nog veel meer mooie momenten!

Voor meer informatie over deze revolutionaire bandentechnologie kun je terecht op de website van Schwalbe. Bekijk ook even de video voor een visuele impressie van Schwalbe Procore.

Dit artikel is afkomstig uit Up/Down #4 2014. Mocht je deze Up/Down 69 gemist hebben dan kun je losse nummers altijd nabestellen in de Soul Webshop. Of word voor het gemak abonnee zodat je voortaan nooit meer een nieuwtje mist! Uiteraard kun je de magazines ook lezen en beheren in de Soul Kiosk app, heb jij deze al gedownload?