Kona-bezitters zijn van die mountainbikers die elkaar begroeten op de trail. Zonder ook maar een woord met elkaar te wisselen knikken ze naar elkaar omdat ze beiden met de zelfde insteek mountainbiken. Een Kona-eigenaar hangt zijn fiets niet aan de weegschaal, is niet bezig met rondetijden, maar heeft gewoon heel veel plezier tijdens het biken. Gaat dit nog steeds op voor Kona’s vernieuwde Process-lijn? Dat vertellen we nu, want op de trails van Tignes mochten wij alvast kennismaken met de nieuwe bikes.

De Process

De vorige lijn van de Process stamt uit 2014 en werd door de mountainbikemedia geroemd. Niet zozeer qua materialen of constructie, maar de geometrie was zijn tijd ver vooruit. Kona had al snel door dat een lange reach en wielbasis in combinatie met een korte chainstay zorgde voor een speels rippende fiets. In de vier jaar dat deze lijn liep heeft hij slechts het laatste jaar een kleine update gekregen. Daarbij zijn de reach-nummers nog anderhalve centimeter opgeschroefd. Wij hebben maar liefst drie jaar met ontzettend veel plezier op de Process 111 29’er gereden, maar we waren wel de “simpele” achtervering een beetje zat. Er ging te veel kracht in zitten.

De nieuwe Process heeft een four-bar-linkage en verschijnt in drie modellen. Een 165 in 27,5″ en de door ons geteste 153 in zowel 29″ als 27,5″, waarvan laatstgenoemde naast in aluminium ook in carbon beschikbaar komt.

Details

Bij het ontwerpen van de Process stonden een aantal punten centraal. De fiets moest veel beter gaan klimmen, er moest een bidonhouder in, zonder dat dit ten koste zou gaan van de ‘ripability’. Dat eerste is opgelost door een compleet vernieuwde achtervering gebouwd rondom een verticale trunnion shock. De zithoek is opgekrikt tot 76 graden en zelfs met de demper open schiet de nieuwe Process dankzij deze twee nieuwe details omhoog. Het klinkt gek dat een bidonhouder op de lijst met aandachtspunten stond, maar aangezien water een primaire levensbehoefte is en er niets lekkerder is dan rugzakvrij rijden, is het een welkome verbetering. Verder is het frame tot in de puntjes afgewerkt. Grote lagers in de draaipunten, een hele mooie cable routing, een extra derailleurpad verwerkt in je frame (met als tweede functie het klemmen van de kabels, dit om kletteren tegen te gaan). Zeker de carbon variant is een pareltje om naar te kijken. Bijna on-Kona hightech.

Geometrie

De vorige Process was zijn tijd ver vooruit en was zacht gezegd aardig progressief te noemen. De nieuwe Process is wat dat betreft iets conservatiever, hij is nog steeds laag, lang, kort van achter en redelijk slack, maar niet meer zo “out there” als de vorige. Zoals gezegd is de seattube wel flink steiler geworden en is het balhoofd blijven hangen op “maar” 66 graden. En wat merkten we daar van in het bos? Dat hij gewoon lekker ript zoals Kona’s dat altijd doen.

29 vs 27,5

Vaak worden 27,5-fietsen met meer veerweg ontworpen dan hun groter gewielde broeders, zodat ze hetzelfde inzetbereik hebben. Kona heeft beide wielmaten zo veel mogelijk op elkaar laten lijken om de rijeigenschappen overeen te laten komen. De geometrie is nagenoeg identiek, met als resultaat dat de 29’er gewoon sneller is dankzij zijn efficiëntere grote wielen. Zou je de twee maten naast elkaar zetten, dan komen trapas en wielassen op de gelijke hoogte uit.

Om dit te bereiken heeft de 29’er ook het kortste (in hoogte) balhoofd ooit, deze is slechts 100 millimeter. Handig voor als je nog een oude vork hebt liggen die je te ver hebt afgezaagd.

Specificaties

Wat de specificaties betreft, kunnen we kort zijn. Er zitten vooral no-nonsens onderdelen op van met name Rockshox, Sram, Truvativ, WTB, Maxxis. Spullen die zichzelf hebben bewezen. De high-end carbon build kost richting de 6000 euro en dat klinkt misschien veel, omdat wij Duitse merken gewend zijn, maar voor een Amerikaans merk is dit helemaal geen gekke prijs.

Conclusie

En? Leeft Kona’s imago voort? O ja, zeker weten! De nieuwe Process is gewoon een aangepaste telg. De bike ript niet alleen maar op de downhills, omhoog blaast hij zeker ook. En dan die carbon afwerking, die is gewoon sexy te noemen. Geloof onze woorden, de 153 – in welke wielmaat dan ook – wordt zeker een voltreffer.

Meer informatie? 

Je kunt terecht op de website van Kona voor meer informatie over de nieuwe Process. Check ook onderstaande video voor nog meer achtergrondinformatie.