‘Als je de R8 op je stuur monteert in combinatie met de R4+ op je helm, zal je single handed meer licht dan daglicht creëren’, aldus de mail van Hope als antwoord op de vraag wat hun krachtigste oplossing voor het donker is. Want we rijden al een aantal jaar met plezier de donkere winteravonden door, maar zijn inmiddels wat kritischer geworden, we rijden immers bijna vier tot vijf maanden per jaar met verlichting, dan mag het ook wel lekker rijden.

Zoals we van Hope gewend zijn straalt de kwaliteit en vakmanschap ervan af, overal is over nagedacht. Genoeg snoertjes om alles op welke setting dan ook te monteren, inclusief de accu. Zo ook de stuurmontage: je klikt de lamp er eenvoudig af zonder dat je de ring hoeft te verwijderen. Het systeem heeft verder wat speling, positief dan, waardoor bij harde druk de lamp wat kan wijken en weer terug kan schieten in de originele positie. Dit maakt de bestendigheid tegen een crash net wat groter.

Dan de verlichting zelf, ze hebben niet overdreven. De R8 geeft zo’n enorme bak met licht dat je werkelijk het idee hebt overdag te rijden. Het licht is trouwens in te stellen wat betreft felheid. In combinatie met de R4+ op de helm is het gewoonweg perfectie, we kunnen niet anders zeggen. Het licht straalt mooi breed uit en door het helmlicht zien we ook meer dan genoeg als we de bochten indraaien. En heel eerlijk: je hebt eigenlijk niet eens de R8 en R4+ beide nodig. We hebben de lampen ook onafhankelijk van elkaar getest en met beide kun je prima uit de voeten. Maar de combinatie, wauw!

Voor iedereen die met grote regelmaat in het donker op de trails rijdt is dit echt een mooi cadeau. Uiteraard heeft al dit moois een prijs, het handwerk van Hope moet je leren waarderen en is als een mooie fles whiskey. Met als enige verschil dat je een Hope zelf weer kan vullen.

Prijs: € 300 en € 380
www.hopetech.com