Langzaam maar zeker beginnen we te snakken naar stof. Te snakken naar hitte. Zonnestralen, lange avonden, epische afdalingen en vermoeide benen. Maar, de winter biedt je nog alle kans om je bike eens goed onder handen te namen. Om hem helemaal af te maken, tot in detail. Met het pas afgebouwde ros van ondergetekende werd er weer een bezoek gebracht aan Sander Gijs, Neerlands bekendste mecanicien uit het mountainbikewereldje.

Foto’s en Tekst: Irmo Keizer
How to & knowhow: Sander Gijs

Het doel
Het doel van ons detailwerk is simpel – je fiets hé-le-maal afmaken. Zodat hij er goed uitziet, zodat hij goed rijdt én ook zodat hij er goed uit blijft zien. Duurzaam is hot. Onze vers gebouwde Turner 5 Spot wordt door Sander onderworpen aan een kritische blik. Samen doorlopen we de fiets en we gaan aan de slag. Wat pakken we aan?

1 – Plekken waar modder en vuil zich kunnen ophopen.

2 – Plekken waar (snel) schade kan ontstaan. De ‘wear & tear’ plekken.

3 – De details: het finetunen.

Anti-modderModder en vuil, de vijand van die dure onderdelen op je fiets. Je vork, dempers, kabels, derailleurs, alles heeft er onder te lijden. Maar, met een paar simpele ingrepen kunnen we enkele problemen voorkomen.

Wat heb je nodig?

  • ducttape
  • hobbymes
  • schaar
  • stift
  • eventueel spatbord (Bender-Fender)

Hoeveel tijd kost dit?
Ongeveer tien tot twintig minuten.

De voorvork
We beginnen bij de voorvork. Onze Fox is voorzien van een open brug aan de achterzijde. Iedere tocht weer raken deze openingen vol met vuil en stof, wat je er lastig uit krijgt. Bijkomend nadeel? Het extra afspuiten, dat nodig is om het vuil eruit te krijgen, zorgt ook nog eens voor een extra kans op verontreiniging van je voorvork, doordat stof en vuil door de seals dringen en in je vork terechtkomen. Tijd om het eens grondig aan te pakken!

De stappen

Up_down_leesvoer_puntjes_op_de_i_tot5

1. Maak je voorvork goed schoon. Gebruik een doek met alcohol, of een andere vetverwijderaar om het oppervlak aan de achterkant van de voorvorkbrug schoon te maken.

2. Knip een strook ducttape af, op de volledige breedte van je brug. Plak de tape voorzichtig op de randjes van de brug.

3. Wrijf met je vingers de ducttape vast op het onderliggende oppervlak van je voorbrug.

4 en 5 Zodra je het gehele oppervlak heb bedekt met ducttape (overlappen kan nodig zijn), begin je met het wegsnijden van de overtollige tape. Snij voorzichtig de randen weg en wrijf hierna alle randen goed vast.

up_down_leesvoer_puntjes_op_de_i_tot14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. We zijn er nog niet! De onderkant van je voorvork bevat een gapend gat, vragend als een Holle Bolle Gijs om modder.

7. De onderkant van de voorvork is een 1.5″. Een bottombracket tool past hier precies overheen, ideaal als mal!

8. Teken met een watervaste stift de snijlijnen op de tape.

9. Knip de tape nu op maat met een schaar.

10. Plak de op maat gesneden tape over het gat en wrijft alle randen goed vast.

11. Als laatste besluiten we nog een klein spatbord te plaatsen. Dit spatbord heeft twee doelen: a) het voorkomen van vuilophoping op de seals aan de binnenkant van de voorvork en b) het voorkomen van opspattend vuil richting je ogen. We kiezen voor de Bender-Fender van het Britse Mucky Nutz. De Marshguard is een bekend alternatief, de installatie is zó simpel dat we dat niet gaan voordoen.

12. Vervolgens verplaatst onze aandacht zich naar de achterkant van de fiets. Onze Turner heeft een achterbrug die in modderachtig weer een ideale samenscholingslocatie voor hangmodder vormt. Afhankelijk van het model fiets, zal je dit probleem in meer of mindere mate hebben. In ons geval bood ook hier de Bender-Fender, ditmaal het XL-model, de ideale oplossing.

13. Het spatbord dicht de plek achter de achterband volledig af. Geen ophoping meer!

14. Ook de voorderailleur wordt nu beschermd door het spatbord.

‘Wear & tear’ plekken voorkomen
Onze aandacht verschuift nu naar de plekken waar eenvoudig schade kan ontstaan. Hetzij door normaal gebruik, hetzij door (kleine) valpartijen of ongelukken.

Wat heb je nodig?

  • HPX-lakbeschermingsfolie. Voor ongeveer twintig euro te krijgen bij iedere autozaak. Ruim voldoende om een stuk of zes bikes van bescherming te voorzien.
  • 3M Rubber Mastic Tape (2228). Te bestellen via Overtoom.nl voor ongeveer dertig euro per rol. Prijzig, maar is het geld meer dan waard.
  • Schaar en/of hobbymes
  • Water (voor de folie)
  • Doek en ontvetter

Hoeveel tijd kost dit?
Afhankelijk van je fiets natuurlijk. Maar netjes afwerken kost wat tijd. Reken op een uurtje tot twee uur.

Schade aan de schijfrem voorkomen
Allereerst pakken we een aantal punten aan waar de schijf in contact kan komen met je frame en je voorvork.

up_down_leesvoer_punjes_op_de_i_tot9-2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. De voorvork wordt bij het verwijderen en terugplaatsen van je wiel veelvuldig geschampt met je schijf. Om dit te voorkomen plaatsen we hier een strook beschermingsfolie.

2. Gebruik een schone doek met een vetoplosser om je voorvork goed schoon te maken bij de remklauw.

3. Knip een stuk HPX-folie op maat.

4. Rond de hoeken van de tape goed af. Maak inkepingen waar nodig. Rond je de hoeken niet af, dan loop je de kans dat de tape sneller om gaat krullen bij de hoeken.

5. Maak de tape nat (gebruik hiervoor kraanwater met een beetje zeep, maar dit is afhankelijk van de gebruikte tape) en plaats hem op de te beschermen plek. Wrijf het water eronderuit en let erop dat er geen luchtbubbels meer onder zitten. De tape heeft ongeveer 24 uur nodig voordat deze echt goed vastzit.

6. De liggende achterbrug is een ander risicogebied voor contact met de remschijf.

7. Plaats een stuk 3M-rubbertape van ongeveer vier centimeter op de achterbrug.

8. Het terugplaatsen van je achterwiel kan nu gegarandeerd zonder schade.

Schuurplekken & contactplekken voorzien van bescherming
We gebruiken de lakbeschermingsfolie ook op de volgende plekken waar schade veel voorkomt:

9 (hierboven en 10 hieronder): De cranks. Je hielen/schoenen komen veelvuldig licht in contact met je crank. Dat fraai uitziende onderdeel komt binnen no-time onder de krassen te zitten. Kortom, tijd om ook de cranks te voorzien van een paar kleine stroken beschermingsfolie.

up_down_leesvoer_puntjes_op_de_1_tot17-2

 

 

11. De kroon en het onderste gedeelte van de vorkpoten van je voorvork.

12. De drop-outs

13 en 14. Speciale aandacht krijgen de drop-outs van de voorvork. Snel even je voorwiel eruit, je zet je fiets neer op de grond, en daar is de schade al gedaan. Ook hier steken we een stokje voor, met het plaatsen van robuuste 3M-rubbertape onder de drop-outs.

15. Het frame

16. Loop je frame na op mogelijke contactplekken met je bedrading. Afhankelijk van de plek en de mate van contact, kun je kiezen voor de doorzichtige folie of de sterkere 3M-tape. Wij kiezen voor de overgebleven plekken voor een subtiel stukje folie.

17. Last but not least plaatsen we onder de voorbuis, ter hoogte van het bottombracket nog een ruim stuk folie. We weten het, we zijn ijdel.

De Details
Oog voor detail. Alles perfect werkend, niets overslaan. De boys uit de wereldbeker kennen het klappen van de zweep als geen ander. We geven je dan ook graag deze laatste tips mee. Het zijn de kleine dingen die nét dat verschil kunnen maken om je bike echt af te maken.

Wat heb je nodig?

  • kniptang
  • inbus
  • tiewraps
  • siliconenslang (of iets dergelijks)
  • montagepasta
  • vet

Hoeveel tijd kost dit?
Afhankelijk van je bike wederom. Maar sommige dingen zijn vrij secuur. Neem je tijd.

Shifters en knieën
Je zet volle bak aan, om luttele momenten later bijna over je stuur gekatapulteerd te worden. Je knie raakt de onderkant van de shifter, die gemaakt lijkt te zijn om op die momenten lekker wat pijn te veroorzaken. Aanpakken dus.

up_donw_leesvoer_puntjes_op_de_i_tot9-3

1 en 2. Om dit pijnlijke moment iets te verzachten, voorzien wij het ‘contactrandje’ van de shifter van een stuk rubbertape. Simpel en doeltreffend.

Kabels

Ons laatste beetje finetuningsaandacht voor vandaag gaat uit naar de kabels. Eén van de kabels wordt door middel van een tiewrap aan een link bevestigd. De verbinding zorgt voor slijtage op zowel de kabel, als de link zelf. Met een stukje siliconenslang en een tiewrap is dit op te lossen. Dit doe je als volgt:

3. Pak een tiewrap en een stukje siliconenslang. Snij de siliconenslang op maat (de hoogte waarop je de kabel wilt laten lopen) en voer hier de tiewrap doorheen.

4. Voer de tiewrap door de betreffende onderdelen en om de bekabeling. Voer nu de tiewrap terug door de siliconenslang en knip hem af.

5. We gebruiken dezelfde methode om een paar ‘opstandige’ kabels te temmen.

6. Meet een stuk siliconenslang af, precies op maat tussen de kabels. Plaats de tiewrap zoals boven beschreven.

7. Het resultaat op onze linkage. Clean, slijtvast en stil.

Onverwachte, maar veel voorkomende problemen

Na de finetuning van één van onze redactierossen dachten wij al klaar te zijn. Sander attendeerde ons echter op een paar onderdelen die in negentig procent van de gevallen te weinig aandacht krijgen. De Turner op deze foto’s is slechts drie weken bereden en is minutieus schoongemaakt na iedere tocht. Toch besloten we om die aandachtspunten nog even aan te stippen.

Het balhoofd & de zadelpen

8. (zie foto collage hierboven) Verwijder de endcap bovenop je voorbouw. Draai de inbussen van je stuurpen los.

9. (zie foto collage hierboven) Water. De vijand van elk corrosief onderdeel. Tijd om de voorvork er in zijn geheel uit te laten zakken. Verwijder eventuele kabels en leidingen van je voorvork voordat je hem laat zakken.

up_down_leesvoer_puntjes_op_de_i_10tot18-3

10. De toestand van het bovenste lager na slechts drie weken. Roest. Na het verwijderen blijkt het lager al dusdanig aangetast te zijn dat we een nieuw lager moeten plaatsen.

11. Verwijder het lager en maak alles goed schoon, inclusief de buis waarin je voorvork schuift.

12. Plaats het nieuwe lager en gebruik vet om vocht te weren.

13. Ook onderaan voorzien wij het balhoofd van een ruim laagje vet. Net een nieuwe fiets en denk je dat dat niet nodig is? Wel dus.

14. Ook je zadelpen kan wel wat extra aandacht gebruiken. Maak allereerst alles weer goed schoon.

15. Gebruik montagepasta op je zadelpen. Vet kan ook, als je een volautomatische dropper nastreeft tenminste.

Remmen

up_down_leesvoer_puntjes_op_de_i_laatste

16. Een snelle kneep in de remleiding en Sander besluit om de remblokken te verwijderen.

17. De remklauw is behoorlijk schoon, maar fijn zand kan voor de nodige problemen zorgen.

18. Gebruik een doek om de remklauw goed te reinigen.

19. Een veel voorkomend probleem is de ‘sticky piston’ oftewel een plakkerige/vastzittende zuiger.

20. Gebruik remvloeistof (afhankelijk van je rem, let erop dat je dezelfde olie gebruikt als in je leiding!) om de zuiger voorzichtig te smeren. Knijp in je remhendel om de zuiger iets naar buiten te laten komen.

21. Gebruik uitsluitend hiervoor bestemd gereedschap anders beschadig je je zuigers. Indien er één zuiger vastzit, houd je op deze wijze de andere zuiger tegen. Een kneep in de remgreep moet nu voldoende zijn om de andere zuiger naar buiten te laten komen. Olie beide zuigers en veeg daarna alle olie zorgvuldig af, tot de zuigers weer droog zijn.

22. Duw beide zuigers na afloop terug. Wees voorzichtig wederom!

23. Gebruik een schroevendraaier om vuil aan de randen van je remblokken te verwijderen. Zijn je remblokken verontreinigd, dan raden we je aan om Cif en wat water te gebruiken. Dit werkt stukken beter dan speciale schijfremreinigers, waarvan ook Sander Gijs het gebruik afraadt.

24. Ook je schijf verdient wat TLC zo nu en dan. Gebruik altijd een schone doek, of zoals hier een harde kunststof borstel. Hardnekkig vuil? Probeer onze oplossing met Cif!

Conclusie

Het zijn de details die het hem doen. Na vorig jaar onze fietsen al te hebben ‘gedempt’ via Sanders methodes, zijn ze nu helemaal afgemaakt. Sommige details zijn puur cosmetisch, andere preventief. Alles bij elkaar opgeteld hebben we nu een verdomd lekker lopend fietsje én zijn we ons ook bewust geworden van een paar snel overgeslagen puntjes. Les geleerd, fiets af. Op naar de lente.