In navolging van de meesterwerkjes die in Zwitserland worden gebouwd zie je ze ook steeds meer in Nederland uit de grond poppen. Pumptracks: ze verbeteren je techniek en uithoudingsvermogen, je hebt er ontzettend veel lol op en er zijn zelfs wedstrijdseries. Maar waar vind je ze in ons land? Redacteur Bas Kwaaitaai ziet het liefst in elke gemeente een parcours verschijnen en maakt je daarom wegwijs in de wereld van het pumptrackrijden. 

Tekst / foto’s: Bas Kwaaitaal  

Over pumptracks
Voor wie het nog niet weet: een pumptrack is een aaneengesloten parcours met kombochten en rollers (bulten). De bedoeling van een pumptrack is om hierop te rijden zonder te trappen. Je krijgt je snelheid door op het juiste moment je gewicht te verplaatsing en een trek- en duwbeweging te maken. Door te pompen in kombochten en op rollers maak je snelheid om de baan rond te komen.

pumptracks

Naarmate je meer snelheid genereert kunnen rollers ‘manual’ (op het achterwiel) genomen of gesprongen worden. Je zult dus niet snel op het pumptrackrijden uitgekeken raken, want hoe harder je gaat, hoe meer mogelijkheden je met een pumptrack hebt. Zoek de transfers!

Als je veel pumptrack rijdt zal je conditie en vooral je techniek sterk verbeteren. Door de pumptrack goed te ‘lezen’ en uit elk stukje van de baan je snelheid te halen, verspil je minder energie en kan je het langer volhouden. Ook zal de endorfine in je lichaam ervoor zorgen dat je nog meer flow krijgt!

Je reactievermogen zal verbeteren en de rijtechniek die je leert op de pumptrack kan je vervolgens heel goed toepassen op de mountainbiketrails, wat voor discipline je ook doet. Je traint tenslotte je hele bewegingsapparaat en specifiek je coördinatie. Je armen, benen, bovenlichaam en je geest moeten samenwerken om in die flow te komen. Pumptrackrijden is in het begin hard werken, maar hoe vaker je het doet hoe gemakkelijker en leuker het wordt.

Een pumptrack heeft ook een sterk verbindende factor onder de gebruikers. Jong, oud, dirter, XC’er of skater, iedereen rijdt op dezelfde baan en heeft er plezier op.

Soorten pumptracks
De eerste pumptracks waren geïnspireerd op BMX-banen en vooral de rhythm sections ervan. Ze dienden als trainingsbaan voor de BMX-wedstrijdrijders. Dankzij het kleinere formaat vereisten de banen veel minder grond en dus waren ze makkelijker te bouwen in de achtertuin of op een veldje in de buurt. In 2006 heeft de Amerikaan Lee McCormack met zijn publicatie ‘Welcome to Pump Track Nation’ veel invloed gehad op de pumptrackrevolutie. Dankzij dit handboek waren mensen zonder de nodige ervaring snel op weg geholpen wat betreft het bouwen van hun eigen pumptrack. 

De meeste pumptracks zijn geschikt voor alle leeftijden en voor elk niveau. Over alle bulten van een pumptrack kan worden gerold, springen kun je rustig oppakken als je daar klaar voor bent. 

Pumptracks kunnen worden onderverdeeld in drie soorten:

  • De klassieke doorlopende track, zoals de eerste tracks die veelal als een ovaal werden aangelegd, met daartussen verbindingen.
  • Een vrije vorm, geïnspireerd op skateparken waar het gehele oppervlak bereden kan worden. Bulten en kombochten vormen één geheel, waardoor er geen duidelijke rijrichting is.
  • De head to head competitietrack, zoals gebruikt op de Pumpbattles. Vanaf een startheuvel met starthek is de pumptrack zo opgebouwd dat twee rijders tegen elkaar kunnen strijden op identieke trackdelen.

Afhankelijk van de toplaag van de pumptrack kan er gereden worden met mountainbikes, BMX’en, loopfietsjes, skateboards, inlineskates en skooters (steps). Pumptracks kunnen worden gemaakt van:

  • Grond, de goedkoopste oplossing, is onderhoudsgevoelig, makkelijk te her-shapen, wordt snel kapotgereden na een regenbui, is in de zomer stoffig.
  • Beton, is kostbaar, heeft geen onderhoud nodig, door het gladde oppervlak na een regenbui niet te berijden (maar daardoor wel ideaal voor skateboarders), niet te her-shapen. Ook als modulaire elementen toegepast.
  • Asfalt, is kostbaar, heeft geen onderhoud nodig, door de open structuur zelfs tijdens regen te berijden, goed voor skaters, niet te her-shapen.
  • Bestrating met klinkers, redelijk duur, goed te her-shapen, heeft weinig onderhoud nodig, zelfs tijdens regen te berijden.
  • Halfverharding, zoals gralux, gravel of breekzand. Het is redelijk duur, vergt meer onderhoud dan asfalt en beton en is met regen niet altijd te berijden.
  • Hout en glasvezel, wordt gebruikt voor de modulaire pumptracks ten behoeve van evenementen, Pumpbattles en custom build tracks in indoorbikeparken.

Een goed ontworpen pumptrack is voor alle leeftijden geschikt en is voor iedereen makkelijk te berijden. Net zoals bij de rhythm secties van BMX-banen het geval is, moet het ook uitdagend genoeg zijn om met hoge snelheid te rijden. Gevorderde rijders moeten niet na een keer uitgekeken raken op de baan. De lay-out en de vorm van de pumptrack moet zo ontworpen zijn, dat het de mogelijkheid biedt creatieve lijnen te rijden. Het variëren van roller-afstanden en een verscheidenheid aan bulten als table tops, step-up/step-downs zal hier zeker in bijdragen! 


Pumptracks in Nederland 

De lijst met openbaar toegankelijke pumptracks hebben we zo compleet mogelijk gemaakt. Niet alle banen beschikken over websites en/of Facebook-pagina’s, maar met een beetje googelen is informatie snel te vinden. Weet jij er nog een die er niet bij staat? Stuur even een mailtje naar harm@soulonline.nl, dan zorgen wij straks voor een actueel overzicht op http://updown.soulonline.nl/leesvoer/dossier-pumptracks/

Voor het volledige artikel bestel je hem via onze webshop. Wil je nou altijd de leukste artikelen of meest uitdagende trails vijf keer per jaar op de deurmat krijgen? Neem dan een abonnement op Up/Down. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App.

Word-abonne---banner---UpDown