Stel je voor: je bent fanatiek mountainbiker, hebt door de jaren heen verschillende frames kunnen proberen en inmiddels weet je eigenlijk wel hoe je droombike eruit ziet qua geometrie, maat en verdere specificaties. Volgende stap: het internet op en frames zoeken die voldoen aan jouw eisen, om zo een selectie van mogelijke kandidaten te maken. Maar wat doe je als blijkt dat die fiets nog niet bestaat?

Tekst & Foto’s: Harm Spoelstra & Jeronimo

Jorik kwam tot deze conclusie na een flink onderzoek naar zijn ultieme fiets. Na een volle schuur met van alles tussen endurobike en fatbike tot bikepacking-tweewieler was hij er klaar mee, bijna alles de deur uit en tijd voor een ultieme quiver-killer. Deze bike moest dus een hoop rollen vervullen: trailbike in binnen- en buitenland, bikepack-bike met (frame)tassen, gravelracer op verharde en onverharde paden. O ja, woon-werk ritten moest er ook nog op kunnen…

“Ik heb me altijd al geïnteresseerd voor geometrie en de verschillende rijeigenschappen die dit met zich meebracht. Ik smulde ook altijd al van de geometrie-gerelateerde artikelen in jullie blad. Hierdoor wist ik al vrij goed wat ik wilde.”

Ontwerp-je-eigen-fiets-design

Eisenlijst

Aan de hand van deze opgebouwde kennis maakte Jorik een lijst met eigenschappen waaraan zijn nieuwe bike moest voldoen. Dit kwam onder anders neer op:

  • Een titanium frame hardtail: De mix van comfort en pure hebzucht, want titanium blijft o zo mooi.
  • Compatibel met verschillende wielmaten: van 27,5-plus tot 295-plus, uiteraard in Boost.
  • Compatibel met verende en starre vork: om tussen bikepacking en trailrijden te kunnen wisselen.
  • Geometrie die een fusie van alle eisen mogelijk maakt.

“Verschillende fietsen passeerden de revue met name de Kona Honzo Ti sprak me erg aan. Deze en andere vielen stuk voor stuk af omdat ze niet aan mijn uitgebreide eisenlijst voldeden, niet binnen m’n budget vielen, of niet van het wondermateriaal gemaakt waren. Terwijl ik de concessies overwoog schoot me een laatste optie te binnen, zelf een frame laten bouwen. Met al in het achterhoofd houdend dat dit waarschijnlijk veel te prijzig zou worden ben ik wederom het internet op gedoken. Tot ik een artikel tegenkwam van Jeronimo, een Spaanse framebouwer gespecialiseerd in het bouwen van titanium frames.”

" Het hele ontwerpproces was een ware eyeopener "

Spaans bedrijfje

Wat Jorik het meeste aansprak is dat het artikel sprak van een custom titanium frame voor 1420 euro. Enigszins sceptisch zocht hij contact met de framebouwer met de vraag of deze zijn droomfiets zou kunnen realiseren. Want op de site stonden wel racefietsen, maar geen mountainbikes. En uiteraard ook scepsis omdat het een klein Spaans bedrijfje betrof met een prijs die vrij laag was vergeleken met andere titaniumframebouwers.

“Ik kreeg al snel een enthousiaste mail van Jeronimo terug. Hij zag het zeker zitten om samen met mij aan de slag te gaan en wat moois te ontwerpen. Na wat verkennende e-mails hadden we er beiden een goed gevoel over en we besloten het avontuur aan te gaan.”

Tiewraps en stukje hout

De eerste stappen bestonden uit het vernauwen van de geometrie-eisen van het frame. In zijn schuur is Jorik aan de slag gegaan met zijn huidige frame en spullen, om zo de wenselijke geometrie zo goed mogelijk te simuleren. Het blijft natuurlijk lastig om iets vanaf een tekening aan te voelen. Dus werd er gesleuteld aan sturen, zadels en stuurpennen – met tiewraps en stukje hout – om zo steeds meer te kunnen proeven van hoe het uiteindelijke ontwerp eruit zou komen te zien.

“Onderwijl was er continu contact met Jeronimo, want niet alles wat ik in mijn schuur had bedacht bleek haalbaar. Maar over en weer werden er steeds meer zaken duidelijk en begon het uiteindelijke frame-ontwerp werkelijkheid te worden. Daar zijn inmiddels wel dik honderd mails aan vooraf gegaan.”

Ontwerp-je-eigen-fiets-machine2

Continu afwegen

“Het hele ontwerpproces was een ware eyeopener. Ik was al wel bekend met geometrie, maar op het moment dat je zelf moet gaan beslissen wat een hoofd van een balhoofd moet gaan worden kom je er pas achter dat elke beslissing een bak met gevolgen met zich meebrengt, welke niet allemaal wenselijk zijn. Het is continu afwegen waar je voorkeur naar uitgaat en onderzoeken wat de fysieke mogelijkheden zijn.”

Zo wilde Jorik bijvoorbeeld ovale buizen. In een frame is enige flex in het verticale vlak gewenst, zijdelings wil je veel stijfheid. Ovale buizen geven deze eigenschap, mits goed toegepast. De diversiteit aan wielmaten gaf nog wel wat hoofdbrekens, welke zijn opgelost door verstelbare achterpatten met twintig millimeter speelruimte en een speciale yoke (verbindingsstuk tussen bottombracket en chainstay).

Daarnaast moest de fiets dus ook kunnen wisselen tussen een starre vork en een verende vork. Dit levert per vork een andere fietsgeometrie op, omdat bijna elke vork een andere lengte heeft. Daarnaast heeft een starre vork een maximale lengte, voordat het het materiaal verzwakt. De geveerde vork moet dus qua lengte in de buurt zitten van de starre vork. Er is uitgegaan van de maximaal veilige lengte van een titanium vork. Die scheelt vijftien millimeter met de Pike Rct3 op 110 millimeter veerveg. Prima voor een hardtail met plus-banden. Een (veel) langere vork plaatsen heeft ook invloed op je zadelbuishoek, wielbasis en crankhoogte. En meestal niet positief.

" Dan is het moment ineens aangebroken... 
het ontwerp is definitief "

Jawoord

“Dan is het moment ineens aangebroken… het ontwerp is definitief. Er valt niets meer aan te passen, het gaat ‘m worden. Spannend moment was om het jawoord te geven, hij kon ermee aan de slag.” Ondertussen was Jorik uiteraard ook al flink in de weer met de opbouw van de fiets. Langzaamaan druppelden de onderdelen binnen waarmee hij zijn bike zou gaan opbouwen, een mix tussen nieuw en spullen van andere bikes.

Terwijl we dit schrijven heeft Jorik net een foto ontvangen van het frame, opgebouwd met wat spullen van Jeronimo zelf ter illustratie. En het resultaat mag er zijn. Het frame staat tijdens het ter drukke gaan van dit magazine nog in Gran Canaria, maar het zal niet lang meer duren voor Jorik zijn bike in handen heeft. Dan begint het mooie proces van opbouwen en het allereerste rondje op een fiets die je zelf bedacht hebt. Je eigen fiets.

Ontwerp-je-eigen-fiets-eindresultaat


Dit artikel komt uit het laatste Up/Down magazine van 2016, wil je deel twee ook lezen? Bestel dan het magazine in onze webshop of kiosk. Altijd de laatste nieuwtjes en gear ontvangen? Neem dan een abonnement en volg ons op Facebook en Instagram!