Interviews

Me and my bike

Vertel eens wat over jezelf.
Ik ben Harald Philipp. Geboren in Duitsland, maar sinds 2005 woon ik in Innsbruck, Oostenrijk, de hoofdstad  van de Alpen. Ik weeg 65 kilogram, ben ongeveer 1 meter 70 en ben 26 jaar oud. Ik ben fulltime mountainbiker, bikegids en ben als docent verbonden aan de Duitse opleiding voor mountainbikegidsen.

Wat is jouw stijl van fietsen?
Ik noem mezelf een ‘Bikebergsteiger’, een bikebergbeklimmer. Ik beklim de hoogste en engste bergen van de Alpen. Veel van mijn uphills doe ik lopend, waarbij ik mijn fiets draag. Veel afdaling in de Alpen zijn erg tricky, omdat er talloze routes zijn die niet zijn gebouwd voor mountainbikers, maar voor hikers en bergbeklimmers. Het vinden van flow en het doen van firstdescents op zoveel mogelijk van dit soort toppen, dat is mijn ultieme doel.

– Hoe zou je de manier waarop je je fiets hebt opgebouwd beschrijven?
Zo betrouwbaar mogelijk en zo licht als het kan. Op bijvoorbeeld de remmen heb ik niet bespaard. Grote  schijven geven je veel rempower op lange afdalingen! De afdalingen die ik doe zijn erg lang en steil. En omdat ze zo technisch zijn, rijd ik meestal relatief langzaam. De remmen hebben daardoor moeite om af te koelen. Maar een lichte crank kan weer wel, daar heb ik dan ook een XTR-crank in gezet. Op de crank heb ik alleen het middenblad en grannyring laten zitten. In plaats van het grote blad heeft de fiets een bashguard. Zo win ik wat meer bodemvrijheid en voorkom ik schade aan mijn kettingbladen. Ook de wielen met carbon velgen van DT Swiss zijn erg licht, maar zijn toch heel solide.

Is je fiets meer gebouwd voor de UP (licht) of de DOWN (sterk)?
Allebei, eigenlijk wel! (hij moet lachen) Ik vind dat ik een mooie balans heb bereikt tussen de twee.

Wat is ongeveer het gewicht van je fiets?
Oh, ik weet het precies: 11,87 kilogram. En dat is inclusief platformpedalen.

Heb je nog speciale aanpassingen gedaan?
Nee. Het frame is top, een S is om eerlijk te zijn iets aan de kleine kant voor mij. Maar daardoor is de fiets net een speeltje op singletrack downhills! Verder zijn alle onderdelen weliswaar high-end, maar zijn standaard gewoon te koop in de winkel. Ik vind ‘m eigenlijk redelijk perfect zoals ie nu is. Ik zou nog wel een verstelbare zadelpen willen, maar ik wacht nog even tot Syntace er eentje introduceert die in mijn ogen echt goed is.

Facts:

Sponsors
frames van Liteville /
veerelementen en wielen van DT Swiss /
componenten van Syntace /
banden van Schwalbe /
remmen van Formula /
verlichting van Lupine /
kleding van Arc’teryx /

FRAME
Liteville 301 (MK8)
Size S
140mm veerweg

VOORVORK
DT Swiss EXM150
150mm veerweg

WIELEN
DT Swiss EXC1550 (carbon velgen) met Schwalbe Fat Albert 2,4 ( dit zijn prototypes met een zachtere triple-compound)

AANDRIJFLIJN
SRAM X0 shifters en derailleurs
Shimano XTR-crank met 2 bladen

REMMEN
Formula ‘The One’
200mm schijf voor en 80mm achter


tekst: Bas Rotgans
foto’s: Markus Greber