Het hoofd erbij houden. Wanneer we in de bergen rijden passen we onze uitrusting aan op de ruigere omstandigheden. Een fiets met meer veerweg en bredere banden met dikkere noppen, het vormt een wereld van verschil wanneer je door heftiger terrein aan het rijden bent. Wanneer er iets fout gaat in deze omstandigheden, liggen de consequenties vaak ook hoger. Maar niet iedereen past zijn bescherming hierop aan. Trailhelmen zijn de laatste jaren gelukkig sterk in opkomst, hier een marktoverzicht.

Tekst: Michiel Rotgans

Een lichtgewicht crosscountryhelm biedt uiteraard voldoende bescherming voor je hoofd, maar als je onderuit schuift op een pittig stukje trail in de bergen, is het fijn om te weten dat je helm een iets groter deel van je hoofd bedekt dan dat het alleen als een eierdop bovenop je bolletje staat. Downhillers weten dit natuurlijk al jaren en dragen daarom fullface-helmen, motorcross-achtige helmen die het hoofd volledig bedekken en maximale veiligheid bieden. Crosscountryhelmen en fullface-helmen zijn twee uitersten, zowel wat betreft gewicht en bescherming als wat betreft ventilatie.

De trailhelm positioneert zich tussen deze twee uitersten, maar neigt qua uiterlijk iets meer naar de crosscountryhelm. De helm onderscheidt zich door de grotere mate van dekking op je achterhoofd, hij ‘loopt wat verder door’ in je nek. Zo biedt hij meer bescherming voor een beetje extra zekerheid.

Het overgrote deel van je lichaamswarmte verlies je via het hoofd, je moet er niet aan denken om ook maar een klein stukje te moeten klimmen met een fullface-helm op. Dat voelt als hardlopen in een vuilniszak. Qua ventilatie vinden we trailhelmen niet of nauwelijks onderdoen voor hun crosscountry-broertjes. We horen wel eens geruchten dat trailhelmen minder goed zouden ventileren, maar in de praktijk merken we hier weinig van. Sommige merken claimen de ventilatiegaten zo te ontwerpen dat ze op snelheid meer lucht aan zouden zuigen, dankzij het Venturi-effect, maar ook hier hebben wij onze twijfels over. De aanwezigheid van veel luchtgaten is naar ons idee het meest belangrijk. Daarnaast hebben wij in de praktijk gemerkt dat zwarte of donker gekleurde helmen een stuk warmer kunnen aanvoelen op je hoofd.

Zoals je ziet, variëren de helmen van 85 euro tot aan 180 euro, dat prijsverschil komt voort uit de gebruikte materialen. Bepaalde varianten van eps zijn na een val op het hoofd permanent beschadigd, rijp voor de vuilnisbak zeg maar. Andere vormen van eps en het door POC gebruikte EPP nemen na een val weer hun originele vorm aan en zijn daardoor ‘multi-impact-proof’. Laat je in de winkel ook goed informeren of de helm ‘penetration proof’ is, dit om veiligheid te bieden wanneer je met je hoofd op een steen valt. Goedkoop is duurkoop, het is ook hier van toepassing, veiligheid komt met een prijs.

Bepaalde merken bieden een ‘crash-replacement’ programma. Val je, en is je helm dusdanig beschadigd dat hij vervangen moet worden? Dan kan je op vertoon van je kassabon een kortingspercentage krijgen op de aanschafprijs van een nieuwe helm.

Vaak is de veiligste helm de helm die het beste past. Ga dus altijd even langs de fietsenwinkel om te voelen hoe de helm op je hoofd zit.

 

 


 

 

Specialized Vice

€ 119,90

 

 

 

 

 

Bell Variant

€ 109,95

 

 

 

 

 

POC Trabec Race

€ 185,-

 

 

 

 

 

 

 

POC Trabec

€ 160,-

 

 

 

 

 

 

Fox FLUX

€ 105,-

 

 

 

 

 

 

Met Terra

€ 85,-

 

 

 

 

 

Urge Enduro-O-Matic

€ 109,-

 

 

 

 

 

 

 

 

Giro XAR

€ 179,-

 

 

 

 

 

Specialized Tactic

€ 79,90

 

 

 

 

Uvex XP

€ 89,95

 

 

 

 

 

 

 

661 Recon

€ 109,-

 

 

 

 

 

 

 

Met Kaos UL

€ 149,-

 

 

 

 

 

 

Bell Sequence

€ 119,95