Het meest opvallende aan de Kona Cadabra is de Magic Link. De demper van de achtervering zit gemonteerd op een bruggetje dat zelf ook weer geveerd is.

Hierdoor ‘verlengt’ de veerweg van de fiets zich van 140 naar 160mm op het moment dat je het nodig hebt (als je hard remt en als je van de pedalen komt). In de praktijk merk je hier – in positieve zin – helemaal niets van, de veerweg verlengt (en verkort) zich zonder tussenkomst van jou als berijder. Wat je wél merkt: dat de Kona voor een fiets van dit gewicht enorm capabel is. De achtervering slikt grote brokken op de trail weg alsof het niets is en geeft de berijder daardoor heel erg veel vertrouwen.

De sublieme Fox 32 Talas voorvork draagt ook bij aan het downhillvermogen van de fiets, maar de achtervering is zó capabel dat je je soms afvraagt of een Fox 36 niet zou misstaan. Daarmee zou de fiets dan ook bijna het terrein van enduro’s kunnen betreden. De fiets stuurt zeer meegaand en relaxed. Hierin herken je duidelijk wat van de Canadese Northshore-genen die bij Kona horen. Daarmee is het een fiets die comfortabel rijdt, zelfs op terrein zo ruig als Porcupine Rim, en het stelt je in staat om maximaal te genieten van het terrein dat je aan het rijden bent. Het grappige is dat deze uitvoering van de Kona op papier een beetje karig oogt, maar daar merk je op de trail helemaal niets van. Kona heeft zijn budget voor het uitrusten van deze fiets in de juiste componenten gestoken (Fox- vork en Mavic-wielset bijvoorbeeld). Op een later tijdstip zou je dan altijd nog een betere crank of betere shifters kunnen monteren, mochten ze versleten zijn. De Maxxis Ardent- banden werkten erg goed in het ruige terrein van Moab, maar voor gebruik in Nederland zou je makkelijk veel gewicht kunnen besparen door de zware Maxxis te vervangen door bijvoorbeeld een paar Nobby Nics en de Ardents voor in de Alpen te bewaren. Ook nog te krijgen als de, beter afgemonteerde, Abra Cadabra.

 

www.konaworld.com

KONA CADABRA

€ 2.999,-