Keep ‘Em Rolling

tekst & foto’s: Irmo keizer

Het woord is al eerder gevallen in dit nummer. Enduro. Je hebt je goed voorbereid, je fiets blinkt en vol vertrouwen rijd je de eerste special in. Nog geen vijfhonderd meter verder rijd je op je velg. Je zet snel een binnenbandje erin, springt weer op je fiets en gaat er volle bak vandoor. Die tijd moet worden ingehaald!

Even later vlieg je over je stuur en nu is de schade niet zo één-tweedrie te herstellen, een kapotte versnellingskabel hangt gerafeld aan je stuur. En er zijn nog twee dagen te gaan. Kortom, tijd om die rugzak van je eens goed uit te rusten. Keep rolling. Je rugzak is je lifeline tijdens tochten. Zorg voor een redelijk ruime tas, waarin je ruimte én vakjes hebt voor reservemateriaal. We bekeken samen met onze favoriete wereldbekermonteur Sander Gijs de inhoud van Tracy Moseley’s rugzak, ex-wereldkampioene. Zij is door schade en schande wijs geworden, aangezien ze in haar eerste endurowedstrijden nauwelijks reservespullen meenam. Nu kunnen al die kleine dingen makkelijk kwijt raken in je rugzak. Een hoop gegraai en gescheld is dan het gevolg zodra je in het veld iets nodig hebt. Denk dus even na over de ordening van alle spullen. Doe de schroefjes in een afsluitbaar plastic zakje en bedenk ook voor de overige onderdelen een vaste plek en manier om ze makkelijk vindbaar, heel en bereikbaar te houden.

Keep Em Rolling

1

De quicklink voor je ketting is een onderdeeltje dat standaard zoek raakt. Een goede methode om hem altijd bij de hand te hebben in noodgevallen, is om hem met een stukje ducttape te bevestigen aan de kabels voor op je fiets.

2

Ducttape is magisch materiaal. Je kunt er allerlei onverwachte problemen mee oplossen. Nu is een hele rol een beetje overdreven, maar je kunt makkelijk een stukje meenemen dat je om je stuur wikkelt.

3

Spaken kunnen sneuvelen tijdens harde tochten. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan kun je één of twee spaken aan de bovenbuis van je fiets bevestigen. Wij kozen voor een bevestiging op de onderbuis, tegen de bekabeling aan.

4

Doe je remblokken altijd in een waterdicht zakje in je rugzak. Niets vervelender dan vuile of met olie besmeurde remblokken.

naast deze ‘to–go’ set raden we je aan om altijd het volgende mee te nemen op meerdaagse tochten:

  • Achterderailleur
  • Shifter (achter)
  • Buitenband
  • Derailleurpad
  • Latex—oplossing
  • Zadelpen (geen dropper)
  • Ketting

Het lijkt misschien een beetje overdreven om al dat kleine materiaal mee te nemen in je rugzak. Toch zorgt het voor nauwelijks meer gewicht én ben je er een stuk zekerder van dat je altijd door zult kunnen rijden. De hier vermeldde kit is natuurlijk niet perfect, maar geldt als een prima leidraad. Bekijk je fiets goed en kijk waar problemen kunnen ontstaan. Sommige spullen zijn nu eenmaal niet overal even eenvoudig te kopen, zorg dat je die in reserve hebt. Dat bespaart je heel wat frustratie als je op dat vette evenement in het buitenland staat. Happy rolling!

Dit is een artikel uit Up/Down #2 2013, voor de hele uitgave klik hier.

Of word abonnee en mis niks!