Je hebt Isaac misschien al eens op het asfalt voorbij zien komen als strakke carbon racefiets, de mountainbike- variant zie je nog niet zo veel op de trails voorbijkomen. Dat klopt verhoudingsgewijs ook wel, het merk produceert momenteel slechts twee mountainbikes. Isaac is een bedrijf uit Geleen dat in zijn huidige vorm sinds 2007 frames en voorvorken ontwikkelt, hoofdzakelijk van carbon. De productie verloopt vervolgens via Taiwan, waarna de assemblage weer in Nederland plaatsvindt. Van hun twee mountainbikes kregen we de kans om de Isaac Baryon te testen

Isaac Baryon

Nu moeten we zeggen dat er wel een wenkbrauw naar boven ging toen we deze bike ontvingen. Want de Baryon is een racepaard. Een echte. Gemaakt voor snelle tijden tijdens wedstrijden, een performer op een specifiek gebied. Met een balhoofdhoek van 71,5. Als je weet dat een racefiets van Isaac ergens tussen de 72 en 73,5 zit, dan kun je je een kleine voorstelling maken van de intenties van deze bike.

Isaac baryon 29er

Maar we laten ons niet uit het veld slaan door wat cijfertjes. De fiets ziet er op het eerste gezicht strak uit. We zien een carbon hardtail die mooi is afgewerkt, de buizen lopen strak en met oog voor detail in elkaar over. Wat uiteraard ook in het oog springt is de Lauf-vork. Bedacht als onderhoudsvrij en lichtgewicht alternatief voor een verende hydraulische voorvork, springt hij er met zijn design en gelamineerde bladveren wel uit. Dit model wordt. niet standaard meegeleverd, maar is een extraatje op ons testexemplaar, evenals de Magura-remmen in plaats van de standaard Shimano XT set-up.

De bike is met Shimano XT 1×11 afgemonteerd en is met zijn 1240 gram wegende frame alles behalve zwaar te noemen. De Lauf-vork houdt het gewicht ten opzichte van een traditionele hydraulische vork ook nog eens 500 gram lager, de slim gekozen componenten dragen hier uiteraard aan bij. Wel vervangen we direct de neopreen grips zonder lock, daar de rechter al flink wat speling heeft, op dat vlak nemen we liever geen onnodig risico.

Isaac Baryon Schakel

We starten onze eerste rit in het donker met lampjes. Zo kun je beter aanvoelen hoe de fiets reageert, is er meer focus op het gedrag. Allereerst, die balhoofdhoek is simpelweg wennen, we rijden immers zelden.xc-competitiebakken. Met name de afdalingen met wat kleine drops zijn op z’n minst spannend te noemen. Door het hoge zadel is het hard werken om je gewicht goed te verdelen en je lichaam waar nodig naar achteren te kantelen.

De Lauf-vork vangt kleine oneffenheden prima op en ontlast je polsen, maar je moet het in de afdaling niet willen vergelijken met een hydraulische vork, eerder met het gevoel van een verende stuurpen. Het resulteert dan ook in afdalen, niet meer en niet minder, de Baryon is duidelijk geen bak om mee te spelen. Hij heeft andere talenten.

Voorwaartse snelheid

En die komen ook direct na de afdaling tot hun recht op de eerste felle klim. Het is hier bijna niet nodig om uit het zadel te komen, werkelijk elke druppel energie wordt omgezet in voorwaartse snelheid, het frame heeft een mooie stijfheid, in evenwicht met comfort. De balans is ook goed te vinden, zowel uit als in het zadel heb je continu echt het gevoel op de sweetspot tussen je wielen te staan dan wel te zitten. Ook op mulle stukken zand ploegen we zittend gewoonweg door dankzij deze balans. Ook hier is het zoeken naar het juiste gebruik van de Lauf-vork.

Isaac Baryon-

Als je gaat staan en echt aan je stuur gaat trekken dan zal de vork bobben, dus continu in- en uitveren. Als je je gewicht echter een beetje verplaatst en de vork wat ontlast heb je hier geen last meer van. Wederom, zie het als een verende stuurpen en pas daar je houding op aan. Op de rechte stukken die niet al te technisch zijn komt de Baryon echt tot leven. Zoals bij een tweetakter het geval is schiet je met elke trapaanzet vooruit, de diepe zit draagt eveneens bij aan het gevoel van snelheid. De multi-shift van de Shimano XT-groep is hier dan ook geen overbodige luxe, zelfs op het vlakke hebben we deze meermaals gebruikt.

Leren temmen

En dan de sprints, waarbij we staand op de trappers aanzetten, alles leidt naar voren toe, en hard. Hier begint de Lauf-vork zijn werk te doen, hij vreet alle kleine obstakels op zonder dat je daar al te veel van merkt, wat leidt tot een stukje comfort. En dat is prettig, want ondanks dat het carbon en de Lauf goed raad weten met de kleine oneffenheden, is de diepe zit van de bike duidelijk bedacht voor competitie rijders. Na een rit van twee uur voelen we onze onderrug en tijdens het rijden ligt er behoorlijk wat druk op onze polsen. Dus ja, hij is erg snel, maar dat gaat uiteraard ten koste van comfort.

Isaac Baryon-DT-swiss

Op korte technische stukken en steile afdalingen komt het echt aan op de ervaring en kunde van de rijder. De Baryon is geen funfiets waarop je zomaar even wegrijdt. Je moet ’m echt leren kennen, leren temmen om het potentieel volledig te kunnen benutten, zouden we bijna willen zeggen. Houd je van competitie, beachraces en xc-marathons en rijd je graag vooraan in het veld, dan kan dit echt een mooi stuk gereedschap zijn.

Nu zouden we hier eigenlijk willen schrijven dat we benieuwd zijn naar deze Isaac Baryon met een hydraulische vork, een dropper, korte stuurpen en een riser-bar… maar daarmee zouden we de bike geen eer aandoen. Dit is een racer, gemaakt om te racen, niet om enduro’s mee te rijden

De Isaac Baryon is verkrijgbaar vanaf €3479,-. Meer informatie over de Isaac Baryon is te vinden op website van Isaac.


Deze review is over de Isaac Baryon, is afkomstig uit het UP/DOWN mountainbike magazine #5 2017. Wil je nou altijd de leukste artikelen of meest uitdagende trails vijf keer per jaar op de deurmat krijgen? Koop dan de laatste editie in de Soul Webshop of word dan voor het gemak abonnee . Wil je liever het het magazine online lezen? Geen probleem! Download dan het magazine online via onze Soul Kiosk App.

Natuurlijk zijn we ook te volgen via Facebook en Instagram.