Zelf aan je fiets sleutelen is een van de leukste dingen die er is. Een van de zelfbouwers uit de vorige UP/DOWN zei het nog: “Na het opbouwen ken je elke millimeter van het apparaat en weet je ook altijd gelijk waar het probleem zit, mocht er onderweg iets kapot gaan”. Daarom stellen we enkele basistools voor en leggen we uit hoe je ermee moet omgaan. Vanaf het volgende nummer gaan we specifieker uitleggen hoe bepaalde klussen in hun werk gaan.

Tekst: Bas Rotgans
Foto’s: Michiel Rotgans

Werkstandaard
Je kan natuurlijk je fiets tegen de muur zetten. Een beter idee is om hem met een paar haken aan het dak van je schuur te hangen. Een nóg beter idee is om hem goed vast te hangen in een werkstandaard. Je zet namelijk nogal wat kracht en dan weet je tenminste zeker dat hij goed vast hangt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedaalsleutel
Nog steeds de meest voorkomende manier om je pedaal los te maken is een 15 millimeter steeksleutel. Een pedaalsleutel kenmerkt zich door een lange arm, zodat je onwillige pedalen kan lostrekken. Een 6 of 8 millimeter inbus (aan de binnenkant van de crankarm) komt de laatste tijd steeds vaker voor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Brackettool
De lagers in de fiets die het ‘t zwaarst te verduren krijgen, zijn die van de bottombracket. Het kan daarom geen kwaad om af en toe je bottombracket-cups te demonteren, opnieuw te vetten en weer vast te draaien met een nieuwe lik montagepasta ertussen. NB: bracket-cups zijn tegengesteld geschroefd!

 

 

 

 

 

Kabeltang
Misschien wel de onderdelen die het meest regelmatig moeten worden vervangen op de fiets: de binnenkabels. Probeer ze niet door te knippen met een ‘gewone’ kniptang. Een kabeltang knipt de einden netjes af (ook van je buitenkabels trouwens) en voorkomt dat de binnenkabel gaat rafelen.

 

 

 

 

 

 

 

Cassettetool en Kettingzweep
Om je cassette te verwijderen, bijvoorbeeld om ‘m eens écht goed schoon te maken of te vervangen, heb je twee tools nodig. Eentje die de borgmoer losdraait en eentje die de cassette tegenhoudt (die draait anders weg). De kettingzweep (stuk ijzer met aan het eind een klein stukje ketting is de ‘tegenhouder’, maar in de foto gebruiken we een speciale tang van Pedro’s. Die schiet niet weg en is daarom wat veiliger. Voor het vastdraaien heb je alleen de cassettetool nodig.

 

 

 

 

 

 

 

Kettingpons
Een nieuwe ketting komt altijd te lang uit de doos. Om hem in te korten heb je een kettingpons nodig. Doe jezelf een lol en koop meteen een ‘stevige’, vaak aangeduid als de pro- of workshop- versie, het zal je nog verbazen hoeveel kracht je moet zetten en dat lukt met die grotere handvatten beter.

 

 

 

 

 

Y–Tools
De handigste tooltjes die je ooit gaat kopen! Op elke punt van het Y-vormige gereedschapje zit een andere inbus 2/2,5/3 en 4/5/6 of Torx 15/25/35. Als je rondom je fiets aan het knutselen bent, kan je met deze tools heel snel wisselen. Zodat je in sneltreinvaart je hele cockpit kan afstellen.

 

 

 

 

 

Y–Tools Torx
Torx-boutjes op fietsen zijn in opmars, maar het meest bekend zijn ze van de boutjes in je remschijven.

 

 

 

 

 

Set inbussleutels
Naast de superhandige Y-tools heb je ook een complete set inbussleutels nodig om aan je fiets te sleutelen, een complete set gaat van 2 tot 10 millimeter dikte. Het liefst met een lange én een korte arm, waarbij een van de twee een kogelkop heeft zodat je onder een hoek ook nog iets kan verdraaien. Zet met de kogelkop niet al teveel kracht.