We hebben bij de redactie een klein probleem met plannen. Dat wil zeggen, op het moment dat we het hele team bij elkaar gesprokkeld hebben, rijders, schrijver en fotograaf, is het altijd maar afwachten wat het weer brengt. Zo hebben we al eerder eens een TransNederland moeten afbreken vanwege code oranje. Voor het avontuur dat wij ditmaal in gedachte hadden was er geen code oranje. Geen wolken aan de hemel, een prachtig zonnetje dat ons tegemoet scheen. Niks te piepen dus. Zou je denken.

Echter gaf de temperatuurmeter bij het opstaan minus negen aan. An sich niet een enorm probleem, maar het kon wel eens pittig worden betreffende de 120 geplande kilometers.Deze tocht zou ons leiden van het parcours van Zeist naar Veenendaal en weer terug, waarbij we de vaste routes van Austerlitz, Amerongen, Leersum, Hoge Ginkel en Rhenen onderweg mee zouden pakken.

Waarom? Om weer een stukje avontuur terug te brengen in het mountainbiken. Want de vaste parcoursen bieden een hoop voordelen, zeker nu de meeste routes een upgrade hebben gehad en het een waar genot is om deze trails te rippen. Maar feit blijft, dat je vanuit huis je fiets in de auto gooit en naar het parcours rijdt. Fiets eruit, je rondjes rijden en na een koffie met appelgebak moe maar voldaan weer naar huis. Niks mis mee, maar het ontbreekt af en toe wel een beetje aan avontuur. Het op pad gaan, op onderzoek uit gaan, nieuwe dingen ontdekken en ook verdwalen, niet weten waar je eindigt. We willen op zoek naar dagtochten, routes creëren waarmee je een uur of zes zoet bent. Avontuurlijke dagtochten dus. En de eerste keer krijgen we er ook meteen eentje.

Originele route

We starten de dag nabij het begin van het Zeister parcours. Na een derde koffie met koek wordt het toch echt hoog tijd om op de fiets stappen, iets wat met de vrieskou in het vooruitzicht niet echt aantrekkelijk is. ‘We’ bestaat vandaag uit Thomas Ettema, alleskunner en techneut op de fiets, Ritseart Cluistra, eager grommet, Mathijs Wansink, illustrator en medewerker bij BikePlanet en Harm Spoelstra, hoofdredacteur en ervaringsdeskundige in het kiezen van ongelukkige data.

Na wat overleg over hoeveel laagjes je aan moet trekken vertrekken we richting het begin van het parcours. Nu moet gezegd worden dat niemand van ons echt heel begaan is met de gps. Zolang alles goed verloopt tenminste, maar als er wat wijzigt treedt er al snel verwarring op. De geplande route hebben we geleend van Pieter M. Hij was zo vriendelijk deze met ons te delen (onderaan het artikel vind je een linkje waarmee je de route kunt terugvinden).

De originele route start in Rhenen, waarbij we er voor het gemak vanuit waren gegaan dat hij deze wel op zou pakken in Zeist. Dat doet hij ook… deels. Na wat speurwerk staan we een dik uur later weer aan de start van het parcours van Zeist. Iets is niet helemaal goed gegaan. We besluiten de oversteek naar Austerlitz via de weg af te leggen, dit om wat tijd terug te winnen. Het is inmiddels bijna elf uur en de zon zal gezien de tijd van het jaar niet heel lang aan de hemel blijven staan. Willen we in het daglicht weer terugkeren, dan is enige haast geboden. Zelfs op de fietspaden begint al wel het gevoel van avontuur te ontstaan. We waren zojuist tenslotte verdwaald.

Gevarieerde track

De verbindingsweg naar Austerlitz en Leersum blijkt erg fraai. De overgebleven sneeuw en vorst ligt als een witte deken over het landschap, de sneeuwvrije paden meanderen er als een slang doorheen.

Na wat (eigenlijk best mooie) fietspaden komen we uiteindelijk aan bij het parcours van Leersum. Het is een waar feest om weer lekker de trails op te knallen. Door de vorst blijken zelfs de ingesleten hobbels kneiterhard, zodat de toch al gevarieerde track nog meer wegeeft van een pumptrack. Werken dus, wat prettig voelt na het stilzitten op de fietspaden. Onze groepsformatie valt wel wat uiteen, waarbij met name Ritseart als een ware bordercollie voor de groep uit rijdt, om steeds op strategische punten weer op ons te wachten. De gps voert ons mooi mee, dus we kunnen ons echt focussen op de route.

NOS

Bij Leersum is het een drukte van jewelste. Navraag leert dat de NOS in de vroege ochtend een stukje gefilmd had over het Leersumse Veld, waar die dag volop geschaatst kan worden. Direct na de uitzending sprong half Nederland in de auto om ook wat van die schaatspret mee te pakken.

We besluiten voor een snelle kop koffie naar het kleine natuurhuisje te gaan, waar we koffie voor vijftig cent scoren. Er staat een prachtige houtkachel te branden, waar we jammer genoeg alleen maar naar mogen kijken, aangezien familie ANWB alle plaatsen op de eerste rang al ingenomen heeft. We hadden best wat warmte kunnen gebruiken…

Ondergaande zon

Een blik op de klok leert ons dat we ook niet te lang moeten treuzelen. De zon wil gewoon niet omhoog en blijft als een continue schemerzon in de bossen hangen, waardoor we nog meer het idee hebben tegen het invallen van de avond te moeten racen.

We vervolgen onze route richting Amerongen en pakken halverwege de route Hoge Ginkel op. Inmiddels hebben we er al best wat kilometers op zitten, wat ook wel merkbaar is aan het tempo, op dat van Ritseart na dan. Ook verkoudheid speelt parten, Harms longen beginnen steeds harder te raspen.

We tikken achtereenvolgens Ginkel en Amerongen aan en bij laatstgenoemde houdt het meteen op. Met 85 kilometer op de teller concluderen we dat de rit naar Rhenen en Veenendaal gezien de inmiddels ondergaande zon geen optie meer is en we besluiten het avontuur over de weg voort te zetten, terug richting Zeist. Zij aan zij rijden we op een relaxed tempo terug naar ons startpunt.

Een mislukt avontuur? Totaal niet! We hadden een mooie dag op de bikes achter de rug en de dag verliep totaal anders dan gepland. Ook wel eens leuk voor de verandering.

Meer avontuur? 

Het originele artikel kun je lezen in Up/Down Mountainbike #1 2017, losse uitgaven kun je terug vinden in onze eigen webshop of lees ze digitaal in de Soul Kiosk App. Maar natuurlijk kun je ook abonnee worden, zodat je geen avontuur meer hoeft te missen!

Let us know! 

Avonturen in de achtertuin:  Met de avonturen willen we opnieuw op zoek naar spanning in Nederland. Door bijvoorbeeld het koppelen van bestaande routes, ergens te overnachten of delen met de trein te pakken. Zolang je maar een groot deel van de dag op onverhard terrein en op de fiets doorbrengt! Heb jij toffe suggesties voor een Avontuur in de achtertuin in Nederland of net over de grens, stuur dan een mailtje naar harm@soulonline.nl.