Waar in een ver verleden 26” de standaard was, is er inmiddels voor iedere mogelijke fiets een aparte wiel- en bandenmaat op de markt. De grootte van de wielen, de breedtemaat van velgen en banden, het valt tegenwoordig niet meer binnen een enkele standaard. Sinds de doorbraak van fatbikes lijkt het of banden steeds breder mogen zijn. Fatbikes zijn voor de meeste Nederlandse rijders iets te extreem in gebruik, desondanks heeft Surly in 2012 met de Krampus en zijn 29-plus banden succesvol nog een niche weten te creëren. Feit blijft dat zowel fatbike als 29-plus fiets zeer specifiek is. Fatbike- of 29-plus wielen zijn niet zomaar vervangbaar door een meer standaard 26”, 27,5” of 29” wiel in je huidige fiets.

Gelukkig zijn mountainbikers vaak vinding- rijke types. Wat zal er gebeuren als je een setje hele brede 27,5” banden – van 2,8” tot 3,25” – nu eens in je 29” mountainbike propt? Wat gebeurt er precies met je fiets? Staat die ‘plus’ in 27,5-plus dan ineens voor meer grip en snelheid, of betekent dit alleen maar meer gewicht en rolweerstand? Aan Up/Down om dit voor jou tot op de bodem uit te zoeken!

De gedachte achter plus-wielen is vrij duidelijk. Een dikkere band geeft meer rubber op de grond, meer rubber betekent automatisch ook meer grip. En zijn we allemaal niet constant op zoek naar meer grip? Het zou dan een verbetering van rij-eigenschappen moeten geven als je iets kleinere, maar veel bredere banden in je 29” mountainbike steekt. Een 27,5” wiel heeft een flink kleinere diameter, al deze extra ruimte zou ingenomen kunnen worden door extra rubber.

Bijkomend voordeel van een brede band is dat deze op lagere druk gereden kan worden, omdat de luchtkamer, oftewel het stootkus- sen dat gevormd wordt door band en velg, groter wordt. Een lagere druk kan op zijn beurt weer zorgen voor meer comfort en nog meer grip.

Natuurlijk zijn er ook nadelen te noemen. Veel mensen proberen hun fiets zo licht mogelijk te houden, dan helpt het niet als je banden twintig tot dertig procent breder worden Het extra materiaal in de banden zorgt zeker voor wat extra gewicht. Daarnaast moeten de 27,5-plus wielen ook uitgerust zijn met bredere velgen, die op hun beurt ook weer zwaarder zijn. Deze brede velgen van 30mm tot 45mm zijn nodig om de band goed te kunnen monteren. Al dat extra rubber op de grond zorgt naast grip zeker ook voor extra rolweerstand, al is het de vraag hoeveel dit in werkelijkheid is. De racefietswereld is er de afgelopen jaren achter gekomen dat een bredere band geregeld sneller is. Het zou best kunnen zijn dat een plus-band met de juiste druk op een specifieke ondergrond minder rolweerstand heeft dan je huidige 2,1” band. Om alle bovenstaande vragen goed te kunnen beantwoorden zou je het eigenlijk gewoon eens moeten proberen, precies wat wij hebben gedaan.

Stap 1: passen de wielen wel?
Waar de gemiddelde 29” mountainbike ruimte heeft voor banden van maximaal 2,4” (oftewel ongeveer 61mm), blijkt een 27.5” wiel met de bredere 2,8” (71mm) of soms zelfs 3.0” (76mm) banden in datzelfde frame te passen. De kleinere diameter van het 27.5 wiel zorgt voor meer ruimte, die weer wordt opgevuld door de dikkere band. Om erachter te komen of die dikke banden passen kan je het volgende doen. Probeer de ruimte in je frame en voorvork te meten op 330 mm van de as van je wiel. Als deze maat 75mm of meer is dan kan je waarschijnlijk een 2.8” 27.5+ band passend krijgen. Zorg er altijd voor dat er minstens 4mm, maar liever iets meer, ruimte is tussen de zijkant van je band en de binnenzijde van frame / voorvork. Je wil natuurlijk niet dat alles gaat aanlopen tijdens het fietsen. Mocht de breedte in frame of vork minder dan 75mm zijn, dan zouden wij je echt willen adviseren om op zoek te gaan naar iemand die een wielsetje te leen heeft om te passen. Misschien kan het team van justpedal.nl je hier wel mee helpen.

Stap 2: schakelwerk
Een bredere band kan allerlei verdere praktische problemen opleveren. Indien je een voorderailleur op je fiets hebt, dan bestaat de kans dat band en derailleur elkaar raken zodra je naar het kleine voorblad schakelt. Ook zou het zo kunnen zijn dat je ketting dan tegen de band gaat klapperen. Mocht je nog niet overgestapt zijn naar een enkel voorblad, dan is dit misschien wel het moment. Wij zijn nog geen enkele 1x set-up tegengekomen die problemen gaf met deze dikke set-up.

Stap 3: tubeless
Ze schijnen te bestaan, binnenbanden geschikt voor deze brede sloffen. Maar wij hebben nog geen winkel gevonden die ze op voorraad heeft. Om het maximale uit je plus set-up te halen moet je bijna wel overstap- pen naar tubeless. Zorg ervoor dat je nieuwe wielen zijn voorzien van een goed tubeless velglint en ventiel, dat je een flesje Schwalbe DocBlue of andere tubeless-vloeistof hebt liggen en dat er een compressor of voor tubeless geschikte pomp in je schuur staat. Ook bij deze stap, mooi moment om nu dan echt eens tubeless te gaan proberen. Krijg je zeker geen spijt van.

Stap 4: verandering geometrie
en rij-eigenschappen kleinere wielen, met dikkere banden. Dit moet wel iets doen met de geometrie van je fiets. Enkele details zullen zeker anders aanvoelen. Naast het extra gewicht zal je snel merken dat je trapas, dus het gehele zwaartepunt van je fiets, flink lager komt te liggen. Afhankelijk van bandenkeus zal dit ongeveer 12mm zijn, wat voor de geometrie van een fietsframe een flinke verandering is. Een lagere trapas betekent meer stabiliteit en meer het gevoel dat je in je fiets zit, wat de grip en de zekerheid weer ten goede komt. Wel zullen je pedalen in de bocht of op een technisch stuk net iets eerder de grond raken.

De wielen voelen misschien iets zwaarder, maar de toegenomen grip en de iets kleinere omtrek zorgen voor een sterk gevoel van wendbaarheid. Daarnaast wil de fiets graag de bocht om, de draaicirkel is echt kleiner geworden. Het extra gewicht en de toegenomen rolweerstand zullen er niet voor zorgen dat je echt sneller wordt op je lokale rondje. De enorme grip en het gevoel van een meer speelse en stabiele fiets resulteren er wel weer in dat je meer durft op onbekend terrein en dat je waarschijnlijk net iets harder die bocht in wil sturen. Deze eigenschappen kunnen er weer voor zorgen dat je als mountainbiker behendiger, sneller en dus ook beter wordt.

De praktijktest:

Op de hier gebruikte Salsa Selma met vaste voorvork leek het monteren van 27,5-plus banden net te gaan. Er is expres gekozen voor een hardtail met vaste voorvork, een spartaanse fiets als deze is perfect om verandering van de eigenschappen van je wielset of banden te ervaren. Na afstelling van de verstelbare drop-outs was er voldoende ruimte voor de banden en kon er een eerste testronde door de straat plaatsvinden. De fiets lijkt wel aan de grond te plakken, zowel de bandbreedte als de geometrie lijkt hiermee te maken te hebben. Na wat aanpassing van de druk in de banden volgt er een rit op het lokale parcours. Ook hier valt weer op dat de fiets zeker aan- voelt en dat wendbaarheid, grip en comfort enorm zijn toegenomen. De toename van rolweerstand valt enorm mee, dit komt waarschijnlijk door het snelle en fijne profiel van de G-One banden. Wat ook direct aan het licht komt is het gegeven dat de brede achterband bij elke snelle bocht of harde remactie de achtervork raakt. De twee millimeter ruimte tussen band en chainstay blijkt toch niet vol- doende voor het echte mountainbikewerk. Mochten 27,5-plus banden in je 29’er passen, dan kan deze upgrade je XC-fiets omvormen tot een echte trailbak. Zorg er echter wel voor dat je een setje in de praktijk kan passen en proberen. Gelukkig zijn er meer dan genoeg gespecialiseerde mountainbikedealers te vinden die je hier graag mee willen helpen.

Banden: www.schwalbe.nl

Wielbouwer: www.justpedal.nl

Tekst: Thomas Ettema

Foto’s: Harm Spoelstra