Auto’s, niet het standaard gespreksonderwerp tijdens een rustpauze in de stoeltjeslift. Maar op de een of andere manier worden we er wel altijd door aangetrokken. Toen we door Subaru werden uitgenodigd om hun nieuwe auto uit te proberen ging het volgende door ons hoofd. Heeft het iets met mountainbiken te maken….nee, gaan we er heen….JA!

Als fanatiek mountainbiker wil je een auto die er alles aan doet om je reis naar de bergen zo prettig mogelijk te maken. Hij moet genoeg ruimte hebben voor al je spullen, je snel en goedkoop van A naar B brengen, geen kostbare trailtijd verliezen door met pech langs de weg te staan en zeker niet, net voordat je er bent in de modder vast komen te zitten. Met deze gedachte stappen we de nieuwe Subaru XV in.

 

De XV is een nieuw type crossover SUV, van buiten ziet het eruit als een compacte SUV, maar op het moment dat je instapt voelt de auto aan als een “normale” personenauto. Subaru staat bekend om hun vier wiel aangedreven (AWD) auto’s, de XV heeft dit uiteraard ook. In sneeuw, modder of zand is dat natuurlijk geen overbodige luxe, maar 90% van de tijd zal je waarschijnlijk gewoon op de weg rijden. Het AWD systeem geeft je veel vertrouwen als je op de weg rijdt en zorgt ervoor dat je ontspannen en veilig van A naar B komt. Het vermogen wordt automatisch verdeeld, soms wat meer op de voorste twee wielen en soms wat meer op de achterste. Dit zorgt ervoor dat de auto in de bochten erg stabiel aan voelt.

De eerste dag hebben we gereden met de 2.0L diesel uitvoering. Na ongeveer 100 kilometer gaf de boordcomputer aan dat we gemiddeld 6,5 liter op 100 km verbruikt hadden, wat neer komt op ongeveer 1 op 15. Voor een SUV met veel bodemvrijheid, 147 pk en onze onzuinge rijstijl is dit zeker geen slecht resultaat.

Het interieur ziet er goed en robuust uit en kan tegen een stootje. Het dashboard is zwart met matte accenten en geeft een rustig en overzichtelijk gevoel. De achterbank kun je in twee delen wegklappen. In totaal heeft de achterbak 380 liter ruimte. Een fietsendrager op het dak of op de trekhaak is natuurlijk de beste oplossing om al je fietsen mee te nemen, maar als je één gedeelte van de bank wegklapt kom je ook een eind.

 

De boordcomputer is zeer uitgebreid en kan je in allerlei statistieken vertellen hoe zuinig je hebt gereden, en naar welke wielen het meeste vermogen gaat. Je moet opletten dat de boordcomputer niet interessanter wordt dan de weg. Het multimedia/navigatie systeem moet je even door hebben, maar uiteindelijk doet hij wat je wilt. Je kan direct je mp3 speler aansluiten met een USB of AUX aansluiting. En als je slecht bent in het onthouden van verjaardagen kan hij je zelfs daarbij een handje bij helpen.

Het testen van de veiligheid hebben we overgelaten aan de jongens van NCAP. Hun oordeel was 5 sterren, dit is het hoogst haalbare.

De XV zouden we zonder problemen meenemen naar de bergen, betrouwbaar, vier wiel aangedreven, veilig en comfortabel. Na twee dagen rijden kwamen we er achter dat we niet er alleen mee naar de bergen mee willen rijden, maar ook mee naar huis!

 

De belangrijkste motorkenmerken op een rij:

  • XV 1.6i (benzine): 84 kW/115 pk bij 5.600 tpm, 150 Nm bij 4.000 tpm.
    Lineartronic: gem. verbruik 6,3 l/100km, 15,9 km/l, CO2 146 g/km, B-label (2011)
    5-bak + Hi/Lo: gem. verbruik 6,5 l/100km, 15,4 km/l, CO2 151 g/km, B-label (2011)XV 2.0i (benzine): 110 kW/150 pk bij 6.200 tpm, 196 Nm bij 4.200 tpm.
    Lineartronic: gem. verbruik 6,6 l/100km, 15,2 km/l, CO2 153 g/km, B-label (2011)
    6-bak: gem. verbruik 6,9 l/100km, 14,5 km/l, CO2 160 g/km, C-label (2011)
  • XV 2.0D (diesel): 108 kW/147 pk bij 3.600 tpm, 350 Nm bij1.600-2.400 tpm.
    6-bak: gem. verbruik 5,6 l/100 km, 17,9 km/l, CO2 146 g/km, B-label (2011)

 

Prijzen

Benzineversies
Subaru XV 1.6i Luxury AWD 27.495,-
Subaru XV 1.6i Luxury Lineartronic AWD 29.495,-
Subaru XV 2.0i Luxury AWD 28.495,-
Subaru XV 2.0i Luxury Lineartronic AWD 30.495,-
Subaru XV 2.0i Luxury Plus AWD 30.495,-
Subaru XV 2.0i Luxury Plus Lineartronic AWD 32.495,-
Subaru XV 2.0i Executive AWD 34.995,-
Subaru XV 2.0i Executive Lineartronic AWD 36.995,-

Dieselversies:

Subaru XV 2.0D Luxury AWD 34.495,-
Subaru XV 2.0D Luxury Plus AWD 36.495,-
Subaru XV 2.0D Executive AWD 40.995,-

 

Voor meer info ga je naar  www.subaru.nl/xv