De overgang van Nederlandse en Belgische trails naar het betere Alpen werk kan nogal eens tegenvallen. Vooral haarspeldbochten leveren nog wel eens problemen op. Tijd voor een gedegen voorbereiding zodat je die switchbacks straks lekker soepeltjes door komt. Naar boven- en naar beneden! Als je de smaak helemaal te pakken hebt, krijg je als extraatje de nose-wheelieturn er van ons nog even bij.

Tekst: Michel Romen & Irmo Keizer, Beeld: Irmo Keizer, Rijder: Michel Romen

De lijn die je kiest is essentieel bij het rijden van een switchback. De precieze lijn is afhankelijk van het terrein waar je rijdt, maar in het algemeen ga je van buiten naar binnen in een switchback. De lijn, juiste positie, gebruik van je remmen en het verplaatsen van je gewicht zorgen uiteindelijk voor een vloeiende switchback.

De switchback ontleed – downhill
1. Bekijk het terrein en bepaal je lijn. Kijk waar je uit moet komen en kies alvast een lichtere versnelling.
2. Dit is het allerbelangrijkste: KIJKEN! Kijk de bocht goed door en verplaats je bovenlichaam naar het midden van de bocht.
3. Volg met je voorwiel de buitenste lijn van de bocht. Pas je snelheid aan voordat je instuurt.
4. Let erop dat je je gewicht niet teveel naar achteren verplaatst, ook niet als het steil wordt. Grip op je voorwiel is erg belangrijk. Breng je bovenlijf omlaag en hou je armen licht gebogen zodat je altijd extra druk kunt zetten.
5. De snelheid in een switchback is laag. Let erop dat je je rem in de bocht zo min mogelijk gebruikt en halverwege de bocht trap je krachtig bij om niet stil te vallen. Stuur de switchback in van buiten naar binnen.

De switchback – omhoog
We heten natuurlijk niet voor niets Up/Down‚ aangezien je na die afdaling toch weer omhoog moet. De switchback omhoog is vrijwel hetzelfde als omlaag. Ook hier kijk je goed door je lijn heen . Rijdt de bocht zo ruim mogelijk . Schakel voor de bocht in de juiste versnelling. Stuur de bocht in en je zult merken dat het wat steiler wordt. Verplaats je gewicht voorzichtig naar voren (breng je bovenlichaam naar je stuur en vouw je ellebogen naar binnen) en trap gedoseerd, maar krachtig. Probeer altijd in beweging te blijven zodat je niet stil valt. Eventuele evenwichtscorrecties kun je heel eenvoudig opvangen door het verplaatsen van je ellebogen of knieën.

Advanced – nose wheelie turn
Zodra je de ‘basic’ switchback lekker onder de knie hebt, is het tijd voor de volgende stap – de nose wheelie turn. Je zult merken dat deze techniek in uiterst technisch terrein een vereiste is. Krappe, technische switchbacks zijn niet te doen zonder.

1. Kies je lijn voordat je de bocht in stuurt. Rem af tot de gewenste snelheid en kijk door de bocht. In dit geval kun je met je voorwiel de ideale lijn rijden (buiten, binnen, buiten).
2. Breng je gewicht verder naar voren zodra je instuurt. Draai je schouders mee met het stuur en draai ze hierna nog net ietsjes verder in. Blijf je blik richten op het eindpunt van de bocht.
3. Als het voorwiel op circa een kwart van de bocht is, gebruik je je voorrem krachtig. Dit in combinatie met de eerdere gewichtsverplaatsing zorgt ervoor dat je achterwiel los komt van de grond.
4. Houd deze positie vast en rol met een slepende voorrem op het voorwiel door de bocht. Met je benen en heupen ‘gooi’ je je achterkant voorzichtig door de bocht. Je zult merken dat het insturen vanuit je schouders er al voor zorgt dat je achterkant de juiste kant op gaat. Als je merkt dat je te ver draait, of te ver voorover gaat, laat je je voorrem los.
5. Aan het eind van de bocht laat je je voorrem los, net voordat je helemaal gekeerd bent. Zo behoud je nog snelheid en kun je direct weer verder.

Tips
1. Goede remmen zijn een must voor lekker en vertrouwd technisch rijden. Controleer je remmen, ontlucht ze indien nodig en check je remblokken. Je rem moet goed te doseren zijn én tegelijkertijd makkelijk te blokkeren zijn met alleen je wijsvinger.
2. Oefen eens het maken van een zo klein mogelijke cirkel, op een zo laag mogelijke snelheid op een vlak stuk. Gebruik je remmen actief voor de controle. Je zult merken dat deze techniek erg van pas komt in allerhande situaties.
3. Probeer voor de nose wheelie eerst op een recht stuk op je voorwiel te rijden.
4. Verwissel je click pedalen voor flats. Zo kun je makkelijk correcties maken.
3. Geen goede switchbacks in de buurt? Maak er zelf één.
Nederland en België liggen niet bepaald bezaaid met switchbacks. Toch zul je ze hier en daar vinden. Het enige wat je nodig hebt is wat hoogteverschil en wat takken of bomen. Hiermee leg je voor jezelf een traject aan, waarbij je zorgt voor hoogteverval in de bocht en niet al te ruime lijnen. Et voilá je hebt een vergeeflijk gezinde switchback.