De zomer, die er nauwelijks is geweest, is zo goed als voorbij. Donkere wolken pakken zich samen, de temperatuur gaat omlaag. Kleine plasjes worden groot. Paden worden modderig en zwaar. Een kort ritje door het bos betekent een wasbeurt voor rijder, kleren én fiets. Spatborden monteren dan? De meeste bikers rijden rijden nog liever een ronden met twee lekke banden, maar is dat terecht?

Auteur: Irmo Keizer / Foto’s: Irmo Keizer & Guido Scheffers

We besluiten op pad te gaan met een aantal verschillende setjes spatborden. Ons doel is eenvoudig, we willen nu wel eens zien wat die bordjes aan verschil maken. Hoe vies we worden, maakt ons eerlijk gezegd niet zo heel veel uit. Want laten we wel wezen, hoe gaaf je spatborden ook zijn, na een aantal uren in de modder ben je hoe dan ook vies. Maar die kluiten modder die op je bril en erger nog, onder je bril doorvliegen, die zeggen we graag vaarwel. En ook die natte kont die je binnen vijf minuten in de regen hebt. Voor de test nemen we een drietal setjes mee. De Crud Catcher, Topeaks DeFender M1/M2 en de SKS Dashboard en Dashblade.

 


Crud Catcher


Als eerste besluiten we de Crud Catcher te monteren. Het setje oogt simpel en ietwat goedkoop. De bevestiging van het voorspatbord is eenvoudig, een tweetal elastiekjes klemmen het spatbord om de onderste buis van je frame. Tenminste: eenvoudig? De handschoenen gaan uit en met wat gescheld lukt het om het spatbord te bevestigen. Het is wat prutswerk, maar het zit vast. Achteraan stuiten we met een zadelpen van 27.2mm direct op een klein probleempje; de bevestiging is niet gemaakt voor deze maat. Eenvoudig op te lossen met een opvulringetje, maar wij monteren het spatbord simpelweg onder de zadelpen. De inbus aandraaien en we zijn klaar voor actie met de Crud Catcher.

Het setje van Crud oogt eenvoudig. Het voorspatbord nestelt zich onder je voorbuis en biedt dus uitsluitend bescherming voor opspattend vuil als je rechtdoor fietst. Het bovenste gedeelte is voorzien van een rubberen flap, die de grootste brokstukken voor je moet opvangen. Het achterspatbord is vlak onder je zitvlak dik en loopt taps toe naar het uiteinde. Middels het scharnierpunt kun je het spatbord dichter op je band plaatsen.

Voorkant: Al met al geen slecht resultaat voor de Crud. Het spettergehalte is vrij laag.

Gezicht: Het valt nog mee, maar enkele klodders vlogen onder de bril door recht in de ogen van testpersoon X. Iedere bocht levert een extra salvo aan modderklonten op.

Achterkant: De prestatie van het achterspatbord is dik in orde. Enkele kleine spetters en vrijwel niets op het hoofd.

Prijs: € 22,95 / www.crudproducts.com

 


SKS Dashboard


Als tweede aan de beurt voor installatie zijn de SKS Dashboard en Dashblade. De spatborden ogen degelijk met een iets dikker uitgevallen plastic. Het voorspatbord maakt gebruik van een conische fitting die je onder je voorvork schroeft en daarna eigenlijk helemaal niet ziet. De installatie is een kwestie van een kleine minuut en het is gepiept. Bijkomend voordeel is dat je het spatbord er nu eenvoudig op en af kunt halen, je zou het montagestukje gewoon kunnen laten zitten in de zomer. Wel is gebleken dat het nogal eens gebeurt dat deze klem niet al te goed vastzit. In plaats van het gladde plastic zou SKS er dan ook goed aan doen om dit onderdeel van een rubberen bandje te voorzien, waarmee dit euvel tot het verleden zou behoren. Het achterspatbord kan prima worden bevestigd met een afstelbaar riempje. Ook het achterspatbord zit er binnen no-time op en is er ook zo weer af.

De SKS-set biedt vooraan duidelijk meer bescherming ten opzichte van de Crud Catcher. Het oppervlak is dik in orde én door de bevestiging onder je voorvork draait het spatbord mee wanneer je stuurt. Het spatbord achter kun je door het scharnierpunt dicht op je band zetten, zodat de modder goed wordt opgevangen.

Voorkant: Complete spetterbescherming bij SKS. Modder en spetters worden vrijwel geheel tegengehouden.

Gezicht: Een paar kleine treffers, maar nog altijd prima zicht en geen moddersmaak in de mond.

Achterkant: Het hoofd blijft netjes buiten schot, terwijl ook de overige treffers prima onder controle blijven.

Dashboard (voor) & Dashblade (achter) Prijs: € 14,95 per stuk, € 29,95 totaal / www.sks-germany.com


Topeak Defender


Ten slotte is het de beurt aan de Topeak Defender M1/M2. De set doet sterk denken aan de SKS-set en is vrijwel gelijk qua montage. Het Topeak voorspatbord klikt erg eenvoudig voor in je voorvork. Achter is het spatbord voorzien van een snelspanner, waarmee je het spatbord op een zadelpen van 25.4mm tot 34.9mm kan monteren. Net als bij SKS is de bevestiging van het voorspatbord niet ‘foolproof’. Even opletten dus. Voor de rest is de montage van de Topeak-set echt kinderlijk eenvoudig en zo gepiept. Kudos.

Topeaks M1/M2-set beweegt vooraan mee met je stuurbewegingen en de grote flappen voor- en achteraan het spatbord bieden ook aardig wat oppervlak ter opvang. Dit achterspatbord is van alledrie de sets het best af te stellen; twee scharnierpunten laten het toe om dit spatbord echt goed dicht op je band te plaatsen.

Voorkant: De Topeak lijkt vooral in de ‘middensectie’ een beetje te falen. Het gezicht wordt echter prima buiten schot gehouden.

Gezicht: Een paar kleine treffers, maar niets onder de bril door.

Achter: Het achterspatboard van Topeak presteert duidelijk minder als het voorspatbord. Tot en met het hoofd is de modder terug te vinden.

Topeak DeFender M1/M2 set Prijs: € 34,95 / www.topeak.com


Geen Spatbord


Voorkant: Een mix van modder en paardenstront, tijdelijke blindheid en een heerlijk moddermaskertje zijn het resultaat van rijden zonder voorspatbord.

Gezicht: Modder happen en klodders vastgeplakte modder mascara waar Marijke Helwegen nog jaloers op wordt.

Achterkant: Tot en met het hoofd dik onder de blubber. Vooral je kont moet het zwaar ontgelden zonder spatbord.

Conclusie


Niets irritanter dan een klont modder in je oog nét voordat je die mooie afdaling invliegt. Het nut van spatborden zit hem wat ons betreft niet in het schoonhouden van jezelf, maar in het permanent vrij zicht houden. Aan de achterkant stellen we het vooral op prijs als we onze zeem net even wat langer droog kunnen houden dan die eerste vijf minuten. De eisen voor een goed setje spatborden zijn voor ons eenvoudig – het geheel moet binnen een zucht te monteren zijn én er ook even snel weer af kunnen. Daarnaast moeten de spatborden vooral vooraan een goede bescherming bieden. Hier zit direct een zwak punt van de sets van zowel Topeak als SKS. Hoe groter je veerweg, des te verder zal het spatbord van je band af komen te staan. Geen probleem bij XC Bikes maar met 140mm vooraan kunnen de klonten modder het spatbord vrolijk omzeilen. Het Crud Catcherbordje vooraan schiet wat ons betreft in alle opzichten tekort. De bevestiging is irritant pielwerk, evenals het verwijderen. Daarnaast biedt dit spatbord onvoldoende bescherming. Op het achterspatbord hebben we minder aan te merken (afgezien van het probleempje van montage op kleine zadelpennen), die doet zijn werk naar behoren en is zelfs misschien wel het best voor achter. De DeFender bekoort ons qua installatie en achteraan is het spatbord het best te plaatsen. Toch kan er maar één de winnaar zijn en in dit geval levert SKS een prima setje dat de beste bescherming biedt tegen rondvliegend vuil én ook nog eens eenvoudig te monteren is. Nu nog eventjes die bevestiging vooraan iets verbeteren, boys!