Zwitser Rene Wildhaber is een unieke fietser die voor zichzelf een kleine niche als pro heeft weten te realiseren. Zijn sporen heeft hij verdiend met meerdere overwinningen bij de legendarische downhill-marathon Megavalanche, nu reist hij de hele wereld rond om trails te ontdekken op onherbergzame plekken. Wij vragen ons af: wat voor fiets gebruikt hij daar dan bij?

Tekst: Bas Rotgans
Foto’s: Trek Bikes/Sterling Lorence

Rene, hoe zou je zelf je stijl van fietsen beschrijven?
Ik focus me op long-distance downhill races, zoals de Mégavalanche. Daarnaast doe ik veel foto- en videotrips. Sinds drie jaar ben ik freeride-pro. Ik vind het gaaf om verre landen te verkennen en meer over andere culturen te leren. Mijn stijl is dus nogal allround. Mijn belangrijkste sponsors zijn Trek, Red Bull, Rock Shox, SRAM, Dakine en Easton.

Een van mijn mooiste avonturen was in noordelijk India in 2008. Eerst reisden fotograaf Mesum Verma en ik in een bus zestien uur lang van Delhi naar Manali. Manali ligt in het voorgebergte van de Himalaya op 2000 meter in de Kullu-vallei. Het was de perfecte plek om te acclimatiseren. Na een paar dagen zijn we begonnen aan het grote fietsavontuur van Darsha naar Lamayuru. Zeventien dagen lang hebben we nauwelijks mensen gezien of ontvangst op onze mobieltjes gehad. Het was een unieke ervaring én een voorrecht om de Himalaya per bike te ontdekken. We reden in een regio zonder wegen, er waren alleen maar singletrails! Maar het was ook een zware tour, op de tweede dag viel er zestig centimeter sneeuw en moesten we op 5100 meter onze fietsen negen uur lang dragen over de Shingu-pas. India is een andere, wondere wereld. Afstotelijk en aantrekkelijk tegelijk.

Jij gebruikt naast deze Trek Remedy nog een dikkere Scratch, waar zitten de verschillen in toepassing voor jou?
De Remedy is van carbon en is compleet opgebouwd twee kilo lichter dan mijn Scratch. Ik kan ook de Rock Shox Monarch-achterdemper bijna helemaal blokkeren, wat natuurlijk helpt bij het klimmen. De Scratch heeft meer downhill kwaliteiten dan de Remedy, maar hij trapt zwaarder.

Is het frame standaard of zijn er speciale custom aanpassingen?
Het is in principe een standaard carbon frame en is erg licht, maar Trek heeft er een bevestiging voor een kettinggeleider voor me op gemaakt. De paintjob is ook uniek, elk teamlid van Trek C3 Project heeft zijn eigen print. Mijn fiets heeft het patroon van mijn lievelingsdier, de sneeuwluipaard.

De reguliere Trek Remedys worden afgemonteerd met een iets aangepaste achterdemper, die Trek met Fox heeft ontwikkeld, maar jij wordt gesponsord door Rock Shox. Wat voor vering gebruik je dan?
Ik zit al jaren bij Rock Shox, dus zij hebben me geholpen om de Vivid Air-demper zo af te stemmen dat hij net zo goed werkt. In sommige gevallen heeft Trek een speciale Evo-link moeten maken zodat de demper paste. Mijn favoriete vork is de Lyrik, gewoon de versie zonder hoogteverstelling en met veer en olie in plaats van lucht. Ik vind dat de demping daarvan beter is dan van een luchtgedempte vork. Maar om de veerweg voor en achter te matchen rijd ik op deze fiets meestal met een Revelation XX-vork.

En versnellingen? Wat voor set-up gebruik je? Je vertelde al over de kettinggeleider.
Het hangt er bij deze fiets heel erg van af waar ik hem voor gebruik: racen, trainen of reizen. Normaal gebruik ik een 1×10 met een LG1 Chainguide van E-thirteen. Dat is verreweg de meest probleemloze set-up van mijn fiets. Een carbon X0 crank van Truvativ, met meestal een 36-tands kettingwiel, en 11-36 tanden op de cassette. Voor lange trainingsritten kies ik meestal voor een 2×10 combinatie op de Remedy. Voor trips op hele grote hoogte gebruik ik ook nog wel eens een Truvativ Hammerschmidt (red. crank met interne versnelling) om zuurstof te sparen.

De belangrijkste componenten: wielen, banden en remmen?
Wielen komen bij sponsor Easton vandaan, carbon Havens. Licht, snel en ze blijven heel. Als banden gebruik ik eigenlijk alleen maar Onza Ibex FR 2.4. Bij belangrijke wedstrijden wil ik nog wel eens de Downhill-versie erop zetten, deze zijn beter bestand tegen lekrijden en beschadigen. De remmen zijn Blackbox SRAM X0. Maar om heel eerlijk te zijn, weet ik niet zo goed waarin ze verschillen van gewone X0’s die je in de winkel kan kopen. Op het voorwiel gebruik ik een grotere diameter schijf dan achter, voor betere remprestaties. Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen.

Geklikt of los?
Ik rijd 85 procent van de tijd met klikpedalen. Maar soms vind ik het lekker om er een paar flatpedals op te zetten. Bijvoorbeeld als het heel erg nat is, of om simpelweg een ander gevoel op de fiets te krijgen. Op de Remedy rijd ik eigenlijk altijd met Candy 11’s van Crank Brothers.

Is deze fiets meer gebouwd voor de UP (licht) of de DOWN (sterk)?
De Remedy is van beide markten thuis. Hij is erg goed omhoog te trappen en met heel veel plezier naar beneden te rijden. Heel breed inzetbaar dus, maar niet voor grote drops. Afgemonteerd weegt de fiets 12,3 kilo. Dat is met lichte carbon wielen, maar ook met wat zwaardere 2,4-banden en een verstelbare Rockshax Reverb-zadelpen.

Nog extra kleine trucs die het vermelden waard zijn?
Ik experimenteer graag met nieuwe onderdelen en geometrie op mijn fietsen. Dus het is een continu proces van verbetering. Mijn fietsen worden steeds beter, sneller en sterker!