Soms, heel soms, kom je een fiets tegen waarvan je in eerste instantie niet weet wat je ervan denken moet. Dit gaat ook op wanneer je Phil op zijn Jones ziet.

Tekst: Irmo Keizer
Foto’s: Michiel Rotgans en Irmo Keizer

Vertel eens iets over jezelf.
Ik ben 42, ingenieur en werk in ‘business development’ en de energie-industrie. Mijn passies? Familie, natuur, fietsen en kunst… en dan vooral fotografie en muziek.

Wat is jouw stijl van fietsen?
Geef mij maar snelle én technische singletracks. Er moet een uitdaging zijn en de hele tocht maakt de ervaring pas compleet. De Trans Provence was voor mij een droom qua mountainbiken. De flow, het ritme en het gevoel op de bike, een overweldigende ervaring. Ook 24 uur singlespeed Enduro vind ik leuk, maar op het eind van een moeilijke rit wil ik wel die beloning.

Hoe zou je de wijze waarop je je fiets hebt opgebouwd beschrijven?
Alle onderdelen op de Jones zijn gekozen om a) het frame te complementeren en b) om het type rijden wat ik ermee wil doen mogelijk te maken. Robuust en betrouwbaar. Ook wilde ik een beetje comfort toevoegen via de gekozen componenten, het frame zelf is namelijk erg stijf. En grip, dat is erg belangrijk. Ik hou van veel grip. Kortom, de keus voor Shimano Saint (sterk en betrouwbaar), Middleburn (sterk maar licht) en de brede velgen die zorgen voor comfort, grip en robuustheid van de wielen. Combineer dat met de 3.8″ voorband… en je hardtail is opeens aardig ‘allmountain-proof’.

Is je fiets meer gebouwd voor de UP (licht) of de DOWN (sterk)?
De Jones is zo goed als mogelijk voor DOWN gebouwd. Beter dan dit krijg je het niet als het gaat om een rigid bike.

Wat is ongeveer het gewicht van je fiets?
13,6 kilo. En daarvan neemt het voorwiel 3,5 kilogram voor zijn rekening.

Heb je nog speciale aanpassingen gedaan?
Afgezien van het feit dat ik alle onderdelen zelf heb uitgezocht, zijn ze allemaal ‘standaard’ afkomstig uit de fabriek. Love it or hate it. Toch krijg ik altijd de vraag waar mijn carbonnen winkelmandje is…


frame: Jeff Jones 3D titanium spaceframe
voorvork: Jeff Jones titanium Fat Truss Fork
stuur: Jeff Jones titanium loopbar
zadelpen: Kent Erikson Ti
zadel: SDG FXR Ti
voorwiel: Phil Wood Custom 135mm High Flange SLR naaf, 26″ Speedway Cycles 80mm brede velg, DT comp-spaken, Surly Larry 3.8 band
achterwiel: Royce Titan-discnaaf, titanium as, titanium body, 29″ Salsa Gordo 35mm brede velg, DT Comp-spaken, WTB Weirwolf Race LT 2.55
aandrijflijn: Middleburn RS8 X–Type, Middleburn 32/22 tandwielen, Paul Components duimshifters met 10sp Shimano Dura Ace tijdrit-shifters, Shimano XTR 11–32 cassette, Shimano Saint-derailleurs.
remmen: Shimano Saint 180 Fr, 160 R.
pedalen: Crankbrother Eggbeater 3