De blaren worden afgeplakt, de camelbacks gevuld en de fietsen krijgen een laatste check. Dag drie van de Mavic Trans Provence is aangebroken en iedereen heeft er zin in. De derde dag belooft een minder zware dag te worden als de voorgaande. Mocht je de eerste twee dagen overleefd hebben, dan wordt dag drie ook wel gezien als een ‘rustdag’.

Mavic Trans ProvenceDag drie mag dan een rustdag zijn, het is wel een rustdag met heel veel downhill, meer dan 3000 meter! Toch ging niet alles van een leien dakje. Veel mechaniek is gesneuveld: gebroken schokbrekers, verbogen tandwielen en veel lekke banden. Een lekke band kan een verloren podium plaats betekenen. Om die reden kiezen sommige riders voor dikke, zware downhill banden met veel grip, terwijl andere gaan voor de meer all-round banden. Een keuze van snelheid tegenover zekerheid. Mavic Trans ProvenceEr is ook hier en daar wat off-track gereden door sommige deelnemers, geheel onbewust. Vergeet dus niet je kaart goed te checken, je snelheid in de gaten te houden en niet alleen te denken aan je timing chip. Voor je het weet lig je off-track. Maar ach, het is en blijft  big mountain racing!

 

Zie hier de video recap van dag drie!