Up/Down is eigenlijk een must om te lezen voor elke zelf respecterende mountainbiker, maar als je nog geen abonnement hebt wordt het nu wel heel erg aantrekkelijk. Naast vier vette issues van Up/Down en een welkomstcadeau naar keuze maak je ook nog kans op een Kona Honzo t.w.v. €1699,-!

Hoe? Heel simpel, word abonnee. Uit de nieuwe abonnees trekken wij (net zoals vorig jaar) een gelukkige winnaar.

 

Uiteraard checken we eerst even wat we weggeven. Lees hieronder onze bevindingen, ook te vinden in Up/Down #4 2011.

 

Kona Honzo
Kona is geen dertien in een dozijn fietsenmerk en brengt altijd weer ‘aparte’ fietsen. Ze waren een van de eerste merken die overtuigd in het 29’er verhaal is gedoken en hebben dit jaar weer een paar bijzondere bigwheelers in hun collectie geïntroduceerd. De Kona Honzo is er daar één van. Wat te denken van een stalen hardtail met een 120mm vork en compromisloos opgebouwd rond een 1×9 of 10 drivetrain? De Honzo is bedoeld voor trailgebruik, van rustige XC rondjes tot steviger werk. Wij reden ‘m in Chamonix op een pittig rondje dat alles in zich heeft: dikke wortelpartijen, zeer uitdagende en technische klimmetjes en ruige maar vloeiende stukken naar beneden. En de Honzo slaagt met vlag en wimpel!

De Honzo is min of meer het anabolen-broertje van de singlespeed ongeveerde Unit die we een aantal nummers geleden reden, maar dan met allemaal maar leuke toevoegingen. De Rockshox Revelation beugelt alles glad aan de voorkant en de stalen tail dempt wat van de oneffenheden aan de achterkant. De dikke Maxxis Ardent banden geven veel grip, zowel naar boven als naar beneden, maar voor gebruik op Nederlandse parcoursen zouden we ze wisselen voor iets minder heftigs. De speciaal gebogen zitbuis is een van de redenen waarom de Honzo zo speels rijdt. Het achterwiel is heel erg kort onder je kont getrokken voor een korte wielbasis.  Hierdoor past er dus geen voorderailleur op en zit je voor vast aan één kettingwiel. Iets wat ons weer eens 100% meeviel op het zware XC tour in Chamonix. Diezelfde zitbuis is trouwens dik genoeg voor een dropper zadelpen. Hebben we dan niets te mopperen? Jawel, we vinden dat Kona voor dat geld wel een iets betere derailleur en shifter had kunnen monteren zodat je de negen versnellingen die je tot je beschikking hebt, optimaal kunt laten werken. Maar verder draait de Honzo nu al mee in onze onofficële ‘Leukste Fiets van het Jaar’ verkiezing.

€1.699,-

konaworld.com