Een schoolvoorbeeld aus Deutschland: Rose Granite Chief 8. We moeten het eerlijk toegeven: toen we op de redactie een fietsdoos ontvingen van de firma Rose hadden wij zo onze vooroordelen. Een fiets van een Duitse postorderboer, hoe goed kan dat nou helemaal zijn? Uiteraard was het ons al de laatste jaren niet ontgaan dat Rose een hele grote speler is geworden in de fietspostorderbusiness. Maar kun je dan ook een goede fiets ontwikkelen?

Tekst: Bas Rotgans
Foto’s: Michiel Rotgans

De postorderleveranciers van fietsen in Duitsland maken nu eenmaal gebruik van een direct-naar-de-klant strategie. Ze zijn fabrikant en fietsenwinkel ineen, waardoor ze een stap in de reguliere distributieketen overslaan en zo goedkopere fietsen kunnen leveren. Canyon levert al jaren op een dergelijke manier fietsen. Rose is niet alleen groot geworden met het leveren van complete fietsen onder eigen merk, maar met name ook bekend van de duimdikke onderdelencatalogus, een soort Wehkampgids voor fietsen. Eerst werden de fietsen nog verkocht onder de naam Red Bull. Maar waarschijnlijk moe van het juridische getouwtrek met de energiedrankjesfabrikant, besloten ze hun naam – die bij klanten als erg betrouwbaar te boek staat – zo langzamerhand op eigen fietsen te plakken.

We hebben de afgelopen jaren de testen bijgehouden in Duitse fietsbladen en de Rose’s of Canyons scoren daar zonder uitzondering altijd goed tot zeer goed in. In onze ogen doen ze dat vooral op het onderdeel ‘uitvoering’. Door de straight-to-consumer route houden de fabrikanten meer geld over dan merken die nog een deel van de marge op een fiets, moeten delen met de fietsenmaker die de fiets aan je verkoopt. Een deel van dat extra stuk marge wordt gestoken in het monteren van duurdere componenten dan je op basis van de totaalprijs van de fiets zou verwachten. Zo’n fiets scoort hoog in Duitse tests, die een soort rekentabelletjes vormen, juist door die dure afmontage. Naar onze mening gaat in zo’n klinisch rekensommetje echter veel te veel ‘gevoel’ verloren. Je reduceert de fiets teveel tot het feit of een SLX- of XT-derailleur is gemonteerd. Uit de praktijk kunnen wij melden dat je veel beter een lekker rijdende fiets met ‘maar’ een SLX-derailleur kunt kopen, dan een matig rijdende fiets met die XT-derailleur.

Op het moment dat de Rose-doos open ging, stonden wij dus klaar om met wat schampere opmerkingen onze vooroordelen over de postorder-roots van de Rose kenbaar te maken. Maar het enige dat je hoorde was… stilte. Want de fiets die uit de doos kwam was retestrak! En dat bedoelen we niet op een soort ‘zag er wel lekker uit’-manier, maar eerder op een ‘bloedmooi’-manier. Simpelweg alles aan de fiets lijkt te kloppen en lijkt haast custom samengesteld met een zeer progressieve afmontage. Je ziet eigenlijk alleen maar onderdelen die goed en duur zijn. Een paar highlights? Wat dacht je van een DT Swiss Tricon 1550 wielset, Fox Talas RLC FIT voorvork, volledige 3×10 SRAM XO aandrijflijn en Formula The One remmen. Maar de écht indrukwekkende zaken zitten in de details: een in hoogte verstelbare zadelpen van Kind Shox, op het voorwiel een grotere remschijf voor meer remkracht, supernetjes weggewerkte én ingekorte kabels die grotendeels door het frame lopen en zelfs de remmen en shifters zijn met matchmakers gemonteerd. Dat laatste zelfs met blinkende custom gouden torx-boutjes. Bij de fiets zit zelfs een mapje met keurig alle gebruiksaanwijzingen van de gemonteerde onderdelen. Aan deze fiets hoef je helemaal niets meer te veranderen, hij kan zo de trail op.

Op de trail wordt het pas echt interessant, want een fiets kan nog zo netjes afgemonteerd zijn, als hij niet lekker rijdt hebt je niets aan al die fancy onderdelen. Alles aan de fiets loopt gesmeerd én dat mag uiteraard ook wel voor dat geld. Het wordt al snel duidelijk dat de voorkeur van de Granite Chief ligt in de afdaling en hard gereden bochten. De 150 millimeter veerweg aan de achterkant en de verstelbare voorvork met 120 of 150 millimeter wekken wat dat betreft de juiste verwachting. In de stand met de lange veerweg wordt opeens wel duidelijk waarom die grote remschijf op het voorwiel zit: de Rose is zo goed gedempt dat je snelheid naar beneden veel hoger ligt dan je via de demping krijgt teruggemeld, waardoor je bij de nadering van een bocht af en toe in de ‘Oh, mijn god, knijpen’-houding schiet. Na een paar van dit soort bijna-fout-ervaringen, passen we onze verwachtingen aan en wordt de snelheid prima in te schatten. De demping werkt gewoon uitstekend. De controle zijn we overigens nooit echt kwijt, het zadel kan je altijd makkelijk uit de weg doen door de verstelbare zadelpen van Kind Shox. Bovendien zorgen de brede stuur en de krachtige remmen dat alles prima te beheersen blijft.

De Rose is up-to-date opgebouwd. Wat onder andere wil zeggen dat er een korte voorbouw van 60 millimeter en 2,4 brede Nobby Nics zijn gemonteerd. Dat levert naar beneden heerlijk rijgedrag op en maakt van de Granite Chief een soort mini-downhillbike, maar de keerzijde van dat gedrag merk je met klimmen en snelle horizontale stukken trail. De Rose zal geen hele snelle trailbike worden. Andere 150-achtige millimeter trailbikes die we gereden hebben (bijvoorbeeld de Cube Stereo of Trek Remedy) voelen alsof ze wat meer ‘kort aan het gas hangen’ en wat levendiger zijn. Aan de superlichte en stijve wielset ligt het niet, acceleraties voelen snappy, de schakelingen zijn zuiver en ook het totaalgewicht van de fiets is laag. Zou dat enorm dempende vermogen van de fiets hem dan parten spelen op het moment dat er meer met de pedalen moet worden gedaan?

Dus daar heb je het. Een heel goed frame, niet briljant, maar wel met een buitenaards goede afmontage. Kan dat concurreren tegen extreem goed framedesign (geloof ons, dat is er in deze categorie) met een – noodgedwongen – mindere samenstelling van onderdelen? Het antwoord is zó moeilijk te geven dat het misschien wel meer afhangt van wat jij wil. Durf je een fiets te kopen zonder hem te hebben gezien? Wij kunnen er met ons hoofd niet bij dat sommige mensen een dure mountainbike kopen zonder een proefrit te maken. Rose biedt uiteraard mogelijkheden voor proefritten, maar daarvoor moet je wel naar hun winkel toe (die niet zo heel erg ver over de grens ligt). En als er iets mis is met je fiets, zou je bij je plaatselijke bikeshop wel eens kunnen stuiten op onwelwillendheid als het gaat om het sleutelen aan jouw mailorderbike. Wij zijn er nog niet uit. Maar de tijd dat ‘de Versanddeutschers’ alleen op prijs concurreerden is voorbij, deze Rose concurreert op kwaliteit.

Specs Rose Granite Chief 8:

Frame Granite Chief, AL 7005, ca. 2,59 kg (anod. black, M)
Framematen S (16,5″) M (18,5″) L (20″) XL (22″)
Veerweg 150 mm
Demper Fox RP23 Boost Valve (Granite Chief Set-up)
Voorvork Fox Talas RLC FIT 150 mm, 15 mm steekas
Balhoofdstel FSA Gravity SX Pro
Wielen DT Swiss XM 1550 Tricon
Banden Schwalbe Nobby Nic Evo 2.4
Cassette Sram PG 1070
Crankstel Sram FC PF30 X0 44/33/22
Voorderailleur Sram XO
Achterderailleur Sram XO
Schakelverstellers Sram XO
Remmen Formula The One 203/180
Pedalen zonder
Zadelpen Kind Shox i950
Zadel Syncros AM
Stuur Syncros AM Carbon 710 mm, 20 mm rise
Stuurpen Syncros FL
Kleuren Anodized Black, Pyrite Brown/Pearl White
Gewicht ca. 12,2 kg (anod. Black, M)
Leverbaar vanaf medio december

 Prijs: € 3.249,-