(WALDERSHOF – Augustus 2012)  CUBE lanceert vernieuwd modelplatform – CUBE STEREO
CUBE lanceert een nieuwe modellenlijn als voortzetting op de bekende Stereo. Dit model is inmiddels uitgegroeid tot een uitgebreide modellenfamilie. In 2013 wordt de nieuwe lijn ingezet met een carbon 29er en een 650B fiets. Beide modellen maken gebruik van het nieuw ontwikkelde Efficient Trail Control. De basis van deze techniek is maximale voordelen van de vering gekoppeld aan neutralisatie van pedaalinvloeden.

Het hoogtepunt van de nieuwe Stereo lijn zijn de modellen met de 650B wielmaat. CUBE heeft een totaal nieuw concept ontwikkeld om een frame te bouwen dat perfect is aangepast aan de nieuwe wielmaat die valt tussen de 26” en 29er modellen.

Deze fietsen zijn wendbaar maar rollen snel dankzij een nieuw ontworpen geometrie en kinematica. De vering blijft neutraal tijdens het klimmen of trappen in vlak terrein. Het chassis van de stereo is superlicht en zet de maatstaf in zijn klasse. Door op alle mogelijke plaatsen gewicht te besparen in het Super High Performance Composite Frame werd een heel laag gewicht bereikt zonder compromissen te sluiten op stijfheid of prestatie. Elk onderdeel van het frame is geoptimaliseerd met gebruik van CUBE’s nieuwe Zero technologie, gericht op absolute minimalisatie van overtollig gewicht. Zelfs de gebruikte frame finish is superlicht, resulterend in een totaalgewicht van minder dan 10kilo.

Het 650B frame (zonder achterdemper) is nagenoeg 1800 gram – een record. Het frame is 700 gram lichter dan het vorige Stereo HPC frame. Een snelle prestatiegerichte all-rounder met een extreem laag gewicht.

 

STEREO Super HPC 140 SLT 29er
Het vlaggenschip. Uitsluitend de beste lichtgewicht onderdelen zijn gebruikt voor deze klus. De maatstaf in zijn klasse; De STEREO Super HPC 140 SLT.

De STEREO Super HPC 140 SLT is uitgerust met het volledig nieuwe Efficient Trail Control four link 29er Super HPC carbon frame, waarbij gebruik wordt gemaakt van de Advanced Twin Mold Construction technologie. Door het toepassen van CUBE’s ARG geometrie wordt een wendbaar stuurgedrag gecombineerd met de bekende voordelen van 29 inch wielen, lage rolweerstand in oneffen terrein, en 140mm veerweg.

Dankzij CUBE’s Agile Ride Geometry (ARG) behouden de 29” fietsen de levendigheid en wendbaarheid van 26” fietsen.

 

SPECIFICATIE:

  • Extra lichte Formula R1 Racing schijfremmen met titanium hardware
  • SRAM XX componenten en Race Face Next SL carbon crank met titanium as
  • CUBE custom wielen met TUNE Prince & Princess hubs, DT Swiss Supercomp spaken, Reynolds AM carbonvezel velgen
  • FOX 34 Float CTD 29 luchtvork, lockout, trail mode en instelbare rebound, QR15 steekas, tapered balhoofdbuis, Kashima coated
  • FOX Float CTD Adjust BoostValve demper, lockout, trail mode en instelbare rebound, CUBE custom setup
  • Syntace F109 stuurpen en Vector carbon stuur, extreme lichte en ergonomische combinatie
  •  Ultralicht CUBE vol carbon zadel en AX lightness zadelpen

 

STEREO Super HPC 160 SLT
De ultieme fiets in 650B. Het “helemaal af, we weten niet wat te verbeteren” model. Exclusief en superlicht.

De STEREO Super HPC 160 SLT heeft het Efficient Trail Control four link 650B frame wat gebruikt maakt van de Twin Mold Construction technologie. Een extreem stijf monocoque frame met volledig in carbon uitgevoerde Trail Motion Rocker – voor perfecte veereigenschappen in alle situaties.

Met ARG geometrie biedt de fiets wendbaarheid gecombineerd met alle voordelen van de grotere wielen en 160mm veerweg.

 

SPECIFICATIE:

  • Extra lichte Formula R1 Racing schijfremmen met titanium hardware
  • SRAM XX aandrijving en Race Face Next SL carbon fibre crank met titanium as
  • CUBE custom wielen met TUNE Prince en Princess naven, DT Swiss Supercomp spaken, Reynolds AM Carbon velgen
  • FOX 34 Talas CTD 650B luchtvork, lockout functie, instelbare rebound, tapered stuurbuis, QR15 thru axle, 160-120mm veerweg
  • FOX Float CTD Adjust BoostValve demper, lockout functie, trail mode en instelbare rebound, Kashima coated, CUBE custom setup
  • Rotors: voor 180mm / achter 180mm
  • Syntace F109 stuurpen en Vector carbon stuur, extreem lichte en ergonomische combinatie
  • Schwalbe Nobby Nic Kevlar tyres, lichtgewicht met lage rolweerstand en optimale tractie
  • Ultralicht CUBE vol carbon zadelen AX lightness zadelpen
  • Zeer lichte TUNE Würger zadelpenklem

 

De beide modellen maken gebruik van ARG; CUBE’s Agile Ride Geometry

1.            De bottom bracket hoogte van een CUBE 29er is hetzelfde als bij een 26” fiets.

2.            De speciale (patent pending) positionering van de voorderailleur biedt 100% performance en biedt meer tyre clearance. Dit maakt het ook mogelijk om de chainstays korter te maken wat bijdraagt aan de wendbaarheid en stuurgedrag van de fiets. De positie van de derailleurbevestiging heeft als extra voordeel dat de zitbuis niet gebogen hoeft te worden of een gewijzigde positie heeft ten opzichte van de bottom bracket buis, dus iedere maat fiets heeft dezelfde zitbuishoek.

3.            CUBE gebruikt verende voorvorken met een custom offset. Door het gebruik van identieke balhoofdhoeken als bij een 26” fiets biedt de custom offset van de vork exact dezelfde naloop, dat levert een positieve bijdrage aan het rijgedrag, de wendbaarheid en de besturing van de fiets. Tevens is er meer ruimte tussen de voeten van de rijder en het voorwiel in vergelijking met andere 29ers op de markt.

 

 

Interview met Michael Prell, R&D Afdeling, CUBE

 

Een nieuw onderwerp voor 2013 is de 650B wielmaat. Wat is de visie van CUBE hierop?
650B geeft een nieuwe dimensie aan mountainbiken – letterlijk. De voordelen van beide bekende wielmaten worden gecombineerd: Hogere snelheid en het beter rollen over obstakels gekoppeld aan wendbaarheid en meer veerweg. CUBE ontwikkelde een mountainbike concept voor de enigszins grotere wielen en meer dan 140mm veerweg met het karakter van een perfecte trail bike: Graag presenteren wij aan u de STEREO SHPC 160.

De moderne uitgebalanceerd geometrie (vlakke zadelbuis en steile balhoofdhoek, laag bottom bracket en standover height, korte stuurbuis) leiden tot een heel centrale positionering IN de fiets. Dit geeft meer wendbaarheid en goede downhill beheersing bij het trail rijden. Klimmen wordt eenvoudiger omdat het voorwiel niet omhoog komt door de steile balhoofdhoek en het lage bottom bracket. Bij hele steile klimmen kan de FOX 34 TALAS 650B voorvork versteld worden van 160 naar 120mm veerweg.

De nieuwe veereigenschappen van de fiets zijn ook een positief punt naast de voordelen van de frame geometrie. We hebben een nagenoeg constante veercurve weten te bereiken. Gecombineerd met de draaipunten van de achtervering werkt de vering heel gevoelig en reageert niet op pedaalslagen. Tijdens het klimmen is de vering stabiel zonder pedaalinvloeden terwijl kleine oneffenheden worden weggefilterd door de vering. Tijdens afdalingen absorbeert de vering alles van kleine steentjes tot grote wortels, daardoor blijft de fiets erg stabiel en bestuurbaar dankzij de goed uitgedachte kinematica. Een ander erg groot voordeel: het lage gewicht. Met een framegewicht van rond de 1.800 gram zet de Stereo een nieuwe maatstaf in de markt met zeer hoge stijfheidswaarden gecombineerd met het klimgevoel van een XC fiets. Het inzetbereik is nagenoeg ongelimiteerd – je kunt er de Alpen mee oversteken of een marathonwedstrijd rijden – en deze ook winnen.

Welke ontwikkelingen zie je bij CUBE voor 29ers?
29ers zijn state of the art. We hebben een trailbike met 140mm veerweg aan onze 29er collectie toegevoegd, de STEREO SHPC 140. Dit is qua veerweg het maximum in combinatie met de grote wielmaat zonder een compromis te moeten zoeken in prestaties vanwege de chainstay lengte of pedaalefficiency. De STEREO SHPC 140 rijdt omhoog als een AMS 130, en naar beneden als een AMS 150, een nog betere combinatie.

 

Hoe heb je dit weten te bereiken?
We hebben de geometrie opgefrist. Een steile zadelbuishoek gecombineerd met een vlakkere zithoek en een laag bottom bracket geeft prima rijeigenschappen. Neem perfecte kinematica en de geweldige tractie van 29ers en je krijgt geweldige eigenschappen voor klimmen en dalen. Het lage gewicht door middels DINPlus testen geoptimaliseerde STW getallen laten je met deze fiets echt de heuvels opvliegen. Door de uitgebalanceerde geometrie hoef je zelfs op de steilste klim de voorvork niet te verlagen. De kinematica houden de veerweg van de fiets stabiel zonder sag.

De afdaling voelt zeker als nooit te voren  Geen enkele andere fiets biedt het gevoel van zekerheid en stabiliteit dan onze STEREO SHPC 140. Je kunt elke lijn rijden want de grote wielen blijven wel rollen. Door de zitpositie IN de fietsheeft de rijder meer controle. De STEREO SHPC 140 kan alles aan. Trails, epic rides, marathons of Alpentochten.