Ik heb niet zo snel last van carbonlust, maar zoals dit frame staat te schitteren heb ik nog nooit gezien. Qua vorm ziet de bike er nogal bonkig en vierkant uit en, hoewel dat op een plaatje niet superaantrekkelijk oogt, ‘heeft ie wel wat’ in het echt. Ik waardeer de looks meer en meer. En niet alleen het frame is mooi: op de hele fiets vind je geen component waar je een beter alternatief voor zou kunnen vinden. Carbon Easton-allmountainwielen, complete XTR-aandrijflijn en -remset, Fox 32 talas-voorvork, Easton-cockpit, Reverb- zadelpen en banden van Onza. Zo ziet een fiets eruit als het budget min of meer onbeperkt is! De fiets weegt dan ook maar 11,8 kilo. Klaar om te rijden met alles erop en eraan. De 150 millimeter veerweg voor en 145 millimeter achter maken ‘m geschikt voor ruiger werk dan je intuïtief verwacht als je de fiets voelt. Hij lijkt veel te licht voor het beoogde werk. Zelden hebben we een mountainbike gereden die zo in balans is, écht vijftig procent uphill én vijftig procent down. 1200 meter klimmen naar een pas? Als een Zwitserse steenbok vliegt hij tegen de berg op, ongetwijfeld geholpen door het lage totaalgewicht. De rotsige singletrail aan de achterkant afdalen? De demping voelt als veel meer dan de beschikbare 145 millimeter. De Canis-achterband is eigenlijk iets te licht voor wat de fiets kan, die rijden we dan ook een keer of twee lek in twee dagen. Maar eigenlijk moet je de wielen gewoon tubeless maken. Alleen die astronomische prijs! Is daar niets aan te doen? Gelukkig wordt er ook een alu-versie gemaakt en, met de eenvoudigste afmontage, komt deze op € 2.999,-. Is nog genoeg geld, maar daarvoor koop je wel een van de meest capabele bikes op de markt, een echt Zwitsers zakmes.

€ 7.499

www.bmc-racing.com

bmctrailfox artikel