Het is deze tijd van het jaar weer helemaal raak: de bagger ligt duimendik op de trails en na een rondje rijden zit je hele fiets onder. Als je een beetje ingesteld bent zoals wij, dan zet je je fiets onder de bagger weg. De eerstvolgende keer dat je wil gaan fietsen vind je tot je eigen verrassing een fiets bedekt in een laag modder terug. Met dit winterweer is het ook helemaal niet leuk om eens lekker uitgebreid je fiets schoon te maken. Dus daar hebben we wat op gevonden: de Spit ‘n Shine, je fiets klaarmaken om ‘m weg te zetten in de schuur. In vijf minuten.

Tekst: Bas Rotgans
Foto’s: Michiel Rotgans

Er zijn twee methoden om je fiets schoon te maken. Eentje is om hem helemaal te reinigen als hij nog nat en modderig is, de andere is om hem eerst op te laten drogen en de opgedroogde modderlaag er vanaf te borstelen voordat je ‘m schoon wast. Voor beide valt wat te zeggen, laat het lekker afhangen van hoe snel je bij een tuinslang bent met je fiets. In ons voorbeeld gaan we uit van het laatste omdat we nog een smerige fiets op de redactie hadden staan.

1 Producten
Of je nu een compleet pakketje of losse spullen koopt, dit zijn de basics. Je hebt een paar simpele dingen nodig: een borstel (wij zijn sinds jaar en dag groot fan van Pedros Toothbrush), bikeshampoo, tuinslang, Brunox of WD40 en een middel om je ketting mee te smeren. Wil je in één keer klaar zijn, dan is bijvoorbeeld Pedros Mini Pit Kit een ideaal setje (EUR 44,95, www.pedros.com).

2 Borstelen
Begin om de meeste vuil eraf te borstelen. Niet te zachtzinnig, de modder moet weg. Belangrijke aandachtspunten zijn de aandrijflijn (tussen de tanden van je cassette en tussen de kettingbladen), tussen alle eventuele links en scharnierpunten van je verende achterbrug, rondom je achterdemper, rondom de binnenpoten van je voorvork.

Heb je het idee dat je fiets schoon is, zet ‘m dan ook nog even op de kop. Het is verbazingwekkend wat je allemaal over het hoofd ziet als je je fiets alleen van boven bekijkt.

3 Wassen
Er zijn talloze wasmiddelen op de markt en om eerlijk te zijn gebruikten we die bijna nooit. Bij het maken van dit artikel kregen we Green Fizz (ook van Pedros) in onze handen gedrukt en we zijn in één klap overtuigd: wat een topspul! Je spuit je fiets ermee in en laat het even inwerken op het resterende vuil op je fiets.

Een paar minuten later met de tuinslang eroverheen en er spoelt een hele golf van smerigheid van je fiets af! Eventueel assisteren met de borstel om de hardnekkigste stukjes schoon te krijgen. Voor deze stap moet je geen hogedrukreiniger gebruiken: die heeft teveel kracht en spuit het vet uit de seals in je trapaslagers en uit de lagers in de achtervering.

4 Invetten
In feite zijn alle shampoos ontvetters en daar berust hun functie dan ook op. Ze lossen het vet op je fiets op en daarmee ook het vuil. Bijverschijnsel is wel dat alle bewegende delen na het wassen nog even ingevet moeten worden. Zoals met alle vetten: let op dat ze niet op je remschijven terecht komen, dit voorkomt nare verrassingen de eerstvolgende keer dat je aan de remmen inknijpt.

Gebruik liever het meegeleverde rietje om wat preciezer te doseren. Spuit een beetje Brunox op de schanierpunten van je derailleurs (voor en achter) en bij de ‘ingang’ van je dempers en vorkpoten. Dit houdt je derailleurs lekker soepel en voorkomt dat de seals van je vering gaan plakken.

Vraag twaalf ervaren fietsers naar hun strategie voor het smeren van hun ketting en je krijgt dertien verschillende meningen. Laat je daarom goed voorlichten in je lokale bikeshop. Er zijn in principe twee basiskeuzes met allerlei subvarianten: olie of wax. Olie, of lube, heeft als voordeel dat je ketting langer gesmeerd blijft en is dus met name interes-sant als het je aan de discipline ontbreekt om voor élk ritje je ketting te smeren (laten we eerlijk zijn: de meesten van ons). Ook in nat en smerig weer blijft olie beter op de ketting zitten. Het nadeel is dat er meer vuil in je ketting blijft plakken, waardoor hij wat ‘smeriger’ is. Voor olie zijn er inmiddels ook goede milieuvriendelijke alternatieven op de markt, een soort eco-lubes. Wax heeft een wat kortere werking, je ketting blijft minder lang gesmeerd en vergt daarmee wat meer discipline in het aanbrengen. Het voordeel is wel dat er minder vuil blijft hangen in je ketting en de ketting schoner en droger is. In het voorbeeld kiezen we voor de nieuwe Pedros Icewax. We brengen zowel boven als onder de ketting een lekkere rups Icewax aan.Wax of olie, voor beide geldt dat het beter is om je ketting in te smeren na je laatste ritje en niet tien minuten voor je volgende rit. De smeermiddelen hebben tijd nodig om tussen de geledingen van je ketting te trekken. Tevens moet je net voor je volgende ritje even je ketting door een lap trekken om de overtollige wax of olie te verwijderen.

Dit was de kleine beurt van de fiets. De grote beurt doen we wel als het mooi weer wordt.