Van Beone kregen wij een gloednieuwe Moko 140 mee om aan de elementen van Verbier te onderwerpen. De Beone Moko fullsuspension series bestaat uit een drietal modellen: 120 geschikt voor cross country, 140 geschikt voor all mountain en de 160 voor het ruigere bergenwerk. Deze 160 is dan ook uitgerust met een 160mm Rock Shock Lyrik vork met steek as (voor en achter) en een stevige wielset. Op het eerste gezicht oogt de standaard afmontage van de Beone wat te rank voor de ruige Zwitserse Alpen: Schwalbe Racing Ralphs, 160 millimeter schijven op de remmen en een lange FSA-stuurpen zijn ideaal voor de Ardennen of de ‘Dutch Mountains’, maar niet optimaal voor dit grove werk. Gelukkig kregen we vanuit Beone een doosje onderdelen mee om het beestje beter in te richten voor de bergen. 180 millimeter schijven gaven meer remkracht, de banden werden vervangen  voor Fat Alberts en er werd een kortere voorbouw geplaatst. De fiets is dus vrij eenvoudig om te bouwen.

Het veersysteem van de Moko is van de Franse Engine Lab-bikes (dit is inmiddels de derde generatie van dit systeem), die gebruik maken van een doorontwikkeld veersysteem dat werkt op basis van een door Renault ontworpen veerprincipe. Het doet denken aan één van de eerste zeer succesvolle full-suspension bikes, de Giant NRS. De kettingspanning en optimale plaatsing van de draaipunten voorkomen dat de achterdemper onnodig gaat pompen.

Na wat geëxperimenteerd te hebben met de luchtdruk (20% sag) bleek de achtervering efficiënt te werken: kleine wortels en grote rotsen werden goed geabsorbeerd en op korte steile klimmen reageerde de demper nauwelijks. Aan de voorzijde moet de RockShox Revelation RL 140 de klappen opvangen. Met name op de rechte technische stukken met veel rotsen en wortels doet de RockShox imponerend werk en was het eigenlijk de kramp in mijn handen die maakte dat ik snelheid moest minderen. Toch is die voorvork niet stijf genoeg – en eigenlijk de complete fiets niet robuust genoeg – voor zo’n heftige allmountaintocht. Daarvoor kun je beter de Moko 160 hebben. Maar het is mogelijk de fiets uit te rusten met componenten die beter kunnen meekomen met het vermogen van de achtervering. Dus stijvere wielen, betere remmen, dikker rubber en een voorvork met steekas.

Wij zouden de Moko 140 bestempelen als een ‘marathon bike met veel veerweg’ of een allmoutainbike, super geschikt voor Nederlandse mtb-parcours, de Belgische Ardennen of Duits middengebergte.

Prijs:€ 2999,-
www.beone-bikes.nl

 

Tekst en foto’s: Michiel Rotgans